Brev:
Amme stop
17. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Amme stop
Kære Helen.
Min datter Liva er nu seks mdr, hun er en glad stor og dejlig pige.
Jeg er i tvivl omkring hendes mad og amning og søvn. Jeg er glad for at amme, men vil egentlig gerne til at stoppe, måske mest pga at jeg tit hører"ej får hun stadig ved dig, vil du ikke snart gerne være fri igen? ja jeg er stoppet med det da", osv.. Så tænker jeg nå, skulle jeg måske også stoppe? Men hvad skal hun så ha´hvis hun ikke bliver ammet? Og så tænker jeg på om hun får det mad hun skal have eller hun skal til at have andet også?
Vores døgn rytme er således:
kl. 9 står vi op
leger osv om formiddagen
kl. 12 grød med frugtmos og vand i kop
ammes inden middagslur sover ca 3 timer i barnevogn udenfor
kl. 16 ammes efter middagslur
(får lidt banan eller frugtmos, inden aftensmaden hvis middagsluren var lidt kortere end normalt)
kl. 18 kartoffel/blomkål/broccoli/gulerods mos med vand i kop
kl.19.30 ammes
kl. 21 flaske med vælling, og i seng. 225 ml tager hun normalt, vi begyndte at give hende den pga et råd vi fik da vi havde problemer med at få hende til at falde til ro og sove om aftenen, og det løste egentlig vores problem. Men er stadig i tvivl om det er godt at gøre sådan? hun falder i søvn i mine arme når hun har drukket flasken, og jeg kan så ligge hende i seng og hun sover videre.
kl23-24 vågner og bliver ammet
kl.04-06 vågner og bliver ammet
Det er lidt forskelligt hvornår hun så vågner igen alt afhængig af om den var 4 el. 6 sidste gang, men typisk 2 timer efter. og bliver så alt afhængig af klokken ammet igen og sover lidt mere eller vi står op. Men oftest ender det altid på at vi står op ca kl 9.
Håber det var til at finde ud af, syns vi har lidt meget amning om natten hvad kan vi evt gøre ved dette?
Hilsen en mor
PS. Glemte at fortælle at når jeg ammer min datter så varer det kun 2-5 min når mælken er løbet og hun skal til at arbejde for det så kigger hun bare på alt andet, og vender sig rundt osv. det er om dagen hun gør sådan, om natten spiser hun lidt mere måske 10 min, og så falder hun for det meste i søvn igen. Men det er heller ikke meget i forhold til før, der kunne hun sagtens ligge en halv time og stadig spise. Men jeg går lidt ud fra, at hun simpelthen ikke er sulten men bare tørstig. Hun tager rigtig godt fra når hun spiser grød og kartofler.
Hilsen en mor