Svar: Amme stop
17. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Det lyder som om at din datter trives rigtig godt, hun er glad, nu sover godt, hun spiser godt af skemad og hun lyder til at have en rigtig fin fornemmelse for, hvornår hun er tørstig og hvornår hun er behov for mere mælk.
Det lyder også som om at du og din datter faktisk nyder amning og derfor skal du naturligvis blive ved med at amme. Din datter vil have godt af at få din mælk ved siden af skemaden og vællingen til natten og det er helt naturligt at børn på 6 måneder ammes! Sundhedsstyrelsen anbefaler faktisk at du bibeholder amning til 12 måneder eller mere - naturligvis ved siden af mad.
Jeg ved derfor ikke hvorfor nogen giver dig hentydninger om at du skal stoppe amning. Det er der absolut ingen grund til! Hvis du modsat siger, at du faktisk gerne vil stoppe amning, du synes det er frustrerende at du ikke ved hvor meget mælk hun får, du synes faktisk ikke det er hyggeligt og du nyder ikke denne stund, tvært imod, så må du naturligvis gerne stoppe amning. Men så er det altså fordi du som mor føler det er rigtigt at gøre det og ikke fordi nogen fortæller dig at du skal gøre det...
Hvis du vælger at stoppe amning, så skal din datter have modermælkserstatning af en flaske. Og hun skal faktisk have ret meget mælk, du skal nok regne med 5 flasker dagligt og dette fører mig tilbage til den dagsplan du sender og dit ønske om at amme mindre om natten - det er nødvendigt at du ammer din datter mere om dagen, hvis du vil undgå at hun søger brystet om natten. De fleste børn i 6 måneders alderen har ofte stadig behov for 5-6 amninger.
Da jeg ikke er helt klar over hvorvidt du egentlig vil amme eller hellere give flaske, så sender jeg her en plan for dagen med begge dele og som tager udgangspunkt i de tider du har givet mig:
Tidlig morgen 06: Amning/flaske og sover videre
Morgen/Formiddag 8-10: Havregrød, vand af kop, sidde med lidt brødskorper, frisk frugt og få lidt frugtmos
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Igen få lidt agurkestænger eller lignende i hånden
Amning/flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Amning/flaske og kan også her få lidt agurkestænger, brødskorper, frisk frugt eller frugtmos.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og stille og roligt bliver udgangspunktet mere og mere jeres mad. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske vælling ca kl 20-21
Sen aften 24: Amning eller flaske
Nat 24-06: Så vidt muligt ikke amning eller flaske i dette tidsrum.
Som du kan se indeholder denne plan 5 amninger eller flasker og også skemad 3 gange dagligt. jeres lange middagslur er bibeholdt og det lyder som om at hun trives godt med dette. De fleste børn vil dog have behov for at sove formiddagslur også og vil ikke kunne nøjes med en lidt længere lur over middag, men hvis jeres datter kan det, så er det fint. Man skal ikke ændre på noget som fungerer... jeg vil dog lige sige at de fleste børn er mellem 12-18 måneder gamle inden de kan nøjes men kun en lur dagligt:o)
Jeg synes det er fint at bibeholde flasken med vælling til nat under alle omstændigheder, da det lyder som om at det fungerer rigtig godt for jer:o)
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske