Svar: Ny Epoke!
17. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Gustav's mor
Først tak for dine meget pæne ord til mig, det var rigtig dejligt:o)
Det lyder som om at Gustav er en stor og dejlig dreng, som trives rigtig godt. Det lyder også som en rigtig god beslutning at du overgik til flaske - han er en sulten dreng og med gentagende brystbetændelser, så kan det være svært at følge med behovet. I sidste ende er det vigtigste jo også at han vokser og trives, udvikler sig som han skal og det er der jo igen tvivl om at han gør:o)
Det lyder helt fint at du forsøger med lidt vælling til natten og jeg tænker også at du skal skifte til Nan2, nu hvor han er blevet 4 måneder. Nan2 er fortsat et fuldgyldigt produkt ligesom Nan1 er, men det kan mætte ham en lille smule mere.
Når du begynder med lidt skemad, så er det fint at starte med en gang dagligt, begynde med lidt ren grød af ris, majs, hirse, boghvede og evt stille og roligt variere med lidt frugtmos af forskellig slags som topping. Det er ikke mere end 4-5 tsk af gangen, som du så øger stille og roligt over nogle dage. Når han begynder at kunne spise en lille dl, så giv ham to gange dagligt, så han både får til frokost og om aftenen. Det er bedre at give ham lidt 2 gange dagligt og følge efter med en flaske mælk end det er at give ham en stor portion grød og han så ikke har plads til mælken efterfølgende.
I starten skal han have samme mængde mælk som han plejer, men i takt med at han får mere og mere skemad, som naturligvis fylder i maven, så vil hans behov for mælk automatisk nedsættes. Derfor vil han stille og roligt begynde at sige nej til samme mængde i flasken som du tilbyder ham efterfølgende og efter nogle måneder, så vil han måske helt kunne undvære flasken efter skemad, men vil kunne spise og slukke sin tørst med skemad og vand.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Formiddag 9.30-10: Flaske med mme
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, evt med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske ca kl. 13
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sen eftermiddag powernapper
Aften 18-19: Her kan han begynde med 2 skemåltid, når I føler han er parat til det. Det er fint at bibeholde grød, så længe han ikke er ældre og omkring 5 måneders alderen kan I give ham grøntsagsmos. Vand af kop
Puttes til natten ca 20 med en flaske vælling
Sen aften 24: Flaske med mme eller vælling, denne kan ofte spises i søvne
Nat 24-06: Begynder måske at kunne sove igennem, nogen kan dog ikke dette før omkring 6 måneders alderen og det er helt okay, hvis det er sådan det er...
Det lyder udmærket at forsøge med flaskesutter i en anden størrelse, I må forsøge jer lidt frem. Det kan også være at Gustav bare har så travlt med at undersøge verden at han ikke kan koncentrere sig om flasken, - det andet er mere spændende:o)
Jeg håber at min plan for dagen vil give dig en idé om hvordan en dag kan være skruet sammen, så Gustav både får sin mælk og får sin grød/mos...
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske