Brev:
Er mælk usundt (igen)?
17. januar 2008
Alder:
12 mdr.
Er mælk usundt (igen)?
Hej Helen (igen)!
Nu kan jeg simpelthen ikke lade være med at spørge igen. Jeg læste dit svar den anden dag til en mor, som spørger, om mælk er usundt (hun henviste blandt andet til "Kernesund familie"-bogen). Jeg har selv gået med de samme tanker i et stykke tid, blandt andet fordi min datter har meget slim (hoster meget og raller lidt). Jeg har hørt, at mælk kan være slimdannende. Er det rigtigt?
Jeg har tænkt på at prøve at holde igen med mælken. Det er ikke fordi, jeg tror, hun er mælkeallergiker, men netop fordi det er så meget "oppe i tiden", at mælk måske ikke nødvendigvis er så godt, som vi har været vant til at synes/tro. Jeg er dog bange for at gøre det, da - som du også skriver - Sundhedsstyrelsen etc. anbefaler mælken.
Jeg spurgte min læge, og han sagde, at hun ville gå glip af mange vigtige fedt- og proteinstoffer (eller sådan noget?) - og så selvfølgelig kalk. Kalken kan man vel give som tilskud (og gennem kost), så det er ikke så meget det, der bekymrer mig. Mere de andre "gode ting".
Jeg ved godt, at du ikke må gå imod Sundhedsstyrelsens anbefalinger, men kan du forklare, hvad det er, der er så godt i den mælk, som de ikke kan få andre steder? Kunne man ikke FORESTILLE sig, at det kunne fås andre steder? :o) Og i så fald eksempelvis hvor? Hvad gør forældre til børn, der er mælkeallergikere?
Jeg tænker ikke at skære mælkeprodukter 100% væk (hun vil jo også få det i vuggestuen mv), men at holde meget igen med det herhjemme. (Jeg kunne i øvrigt aldrig finde på at give sojamælk eller lignende som alternativ).
Håber du vil være med på dette lille "tanke-eksperiment"?
Og i øvrigt tak for dit sidste svar til os - vi har nogle meget hyggeligere aftensmåltider :-)
Mange hilsener!