Svar: Er mælk usundt (igen)?
17. januar 2008
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Omkring mælk til børn over 1 år, så skriver sundhedsstyrelsens blandt andet: "Efter 1 år gives letmælk, ca. ½ liter om dagen. Det er ikke nødvendigt at komme op på hele mængden, men kosten lever nemmere op til de anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder minimum 350 ml mælk eller mælkeprodukter om dagen. Det er derfor en god idé at lære barnet at drikke mælk af kop i løbet af andet
halve leveår." (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Når man anbefaler og vejleder forældre omkring kost til deres børn, så er det ud fra De Nordiske Næringsstofanbefalinger. Disse opdateres løbende ud fra ny viden og den seneste er Nordic Nutrition Recommendations 2004 (NNR).
De Nordiske Næringsstofanbefalinger tager udgangspunkt i den nuværende ernæringssituation i Norden og danner grundlag for en kostsammensætning der:
1. Dækker behov for næringsstoffer og energi. Det vil sige tilgodeser de fysiologiske behov for vækst og funktion
2. Befordrer et godt helbred og nedsætter risikoen for kostrelaterede sygdomme.
Anbefalingerne bliver lavet så de indeholde en sikkerhedsmargen, som gør det sandsynligt at behovet er dækket hos så godt som alle spædbørn.
Man laver anbefalingerne ud fra at fordelingen af næringsstoffer, som fedt, kulhydrat og protein og indtaget af vitaminer og mineraler, skal være energigivende og bedst mulige for barnet.
Ernæringsrådet lavede i 2002 en rapport "Børn, fedt og hjertekarsygdomme" og i den forbindelse blev anbefalingerne om komælk til børn således at børn under 12 måneder fortsat skulle have sødmælk, men at børn efter 12 måneders alderen skulle have tilbudt letmælk.
Det er helt rigtigt at komælk indeholder især protein, fedt og kalk og at børn naturligvis kan få dette på anden vis. Det er dog en meget let tilgængelig måde at få dem givet en stor del af deres behov, - netop at give dem 1-2 glas mælk dagligt.
Børn der har mælkeallergi tilbydes ofte også mælk - men drikker så fortsat de specielle erstatninger Nutramigen eller Profylac til de er 3 år eller mere. Disse børn får således også mælk, men mælk der er specielfremstillet, så de kan tåle de mælkeproteiner der er i...
Hvis du interesserer dig meget for ernæring, mælk, mælkeindtag, børns behov osv. så synes jeg du skal læse nogle af ovenstående bøger og rapporter. Du kan finde både Sundhedsstyrelsens "Anbefalinger for spædbarnets ernæring - vejledning til sundhedspersonale" og "De Nordiske Næringsstofanbefalinger (NNR)" på nettet.
Har jeg svaret dig nok? Håber I hvert fald at du her har fået en idé om, at de anbefalinger man laver er ud fra store undersøgelser og dokumentation...:o)
Som du selv skriver, så vejleder jeg jo ud fra ovenstående retningslinier og i den forbindelse så tænker jeg jo så også at du ikke behøver hælde ½ liter mælk i din datter hver dag. Men at et glas mælk en gang imellem og lidt yoghurt, ost osv. er vigtigt og bør indgå som en helt naturlig del af den mad hun får. Netop fordi mælkens proteiner, fedt og mineraler er vigtige for hende...:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske