Brev:
Antal måltider og lidt om lure
17. januar 2008
Alder:
10 mdr.
Antal måltider og lidt om lure
Kære Helen
Vores dejlige lille søn på 10 mdr. er startet i vuggestue. Vi har haft lang indkøring på 2 uger, og det fornemmer jeg har været rigtigt godt for ham. Han er faldet godt til, og bliver glad for at se pædagogerne om morgenen, når han bliver afleveret. Pædagogerne virker også meget opsatte på at møde hans behov, men selvfølgelig tænker pylremoren på, om han nu får sovet nok i løbet af dagen.
Da jeg hentede ham i dag, havde han de rødeste øjne, selv om han havde fået en morgenlur fra 9 til 10 og var blevet lagt sammen med de andre børn efter frokost kl 12 og havde sovet halvanden time. Jeg tror, at de af praktiske grunde lægger ham sammen med de andre børn, og måske er lidt tøvende med at lægge ham senere, fx ved 13.30-14-tiden, som jeg altid har gjort.
Så jeg lagde ham 15.45, da vi var kommet hjem, og han fik en lille time på øjet.
Da jeg lagde ham i seng kl 19.30 faldt han i søvn på et splitsekund.
Der ER vel noget om, at de bliver så usandsynligt trætte, når de lige er startet, ikke? Bearbejde nye indtryk, etc.? Nu skal det jo også lige siges at han er snotforkølet og hoster - og det tager jo også lidt på de små kræfter.
Jeg tænker også at han måske lærer at sove længere til middagsluren, når han falder mere til i vuggestuen - hvis han nu fx sov til kl 15, var der jo ikke så mange timer til 19.30, som der bestemt er, når han vågner 13.30 - og så kan jeg jo lade det være en mulighed for ham at få en sen lur.
Hvor sent vil du "anbefale" at luren ligger? Jeg har fuldtidsarbejde og har sjældent mulighed for at lægge ham før 16.30-16.45 - og der er vi lige kommet hjem (og jeg vil jo også gerne være lidt sammen med ham). På den anden side påvirker det jo aftensmåltidet i den anden ende, hvis han sover for længe - og til i sidste ende også nattesøvnen.
Mit sidste spørgsmål går på mad. Jeg er lidt uklar på, om han får for mange måltider, for i øjeblikket spiser han intet til aftensmad.
Hans måltider ser ud som følger:
6.30 - amning (men det kan der vel efterhånden ikke være meget krudt i)
7.45 - havregrød
9.00 - frugt i vuggestuen (hvis ikke han sover lur, ellers får han et par stykker når han vågner)
11 - frokost (pædagogerne siger, at han tager godt fra, hvis ikke han er træt - ellers giver de ham lidt at spise når han vågner efter lur.)
14.30 - eftermiddagsmad (fx bolle med smør og en kop mælk)
16-17 - grød (derhjemme, grunden til klokken bliver 17, er fordi han gerne bliver lagt til en lur og først vågner der.)
18 - aftensmad (spiser ingenting - er for træt - eller for mæt af grøden)
19.15 - amning
Skal jeg droppe eftermiddagsgrøden og lade ham vente til aftensmaden, eller bliver han så alt for træt til at spise? Med grøden har han i det mindste jo fået noget indenbords.
Vil du evt. hjælpe mig med en ny dagsplan - efter vuggestuen? Jeg vil gerne blive ved med at amme - det har vi det fint med begge to.
Det skal til sidst siges, at han er sund og rask og glad. Kaster sjældent mad op, selvom han var udtalt gylpebarn! Han har dog max taget et halvt kilo på siden han blev vejet, da han var 8 mdr, men det er vel meget normalt med alt det kravleri.
På forhånd tak for hjælpen. Din brevkasse er tit til hjælp og inspiration for mig.
Med venlig hilsen
Katrine