Svar: Amning og søvn - 7 mdr.
17. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Nu hvor din søn er 7 måneder gammel, så lyder det som en rigtig god idé at få ham til at sove i egen seng. I har begge brug for at han lærer at sove for sig selv og det er også vigtigt for at han ikke søger brystet hele natten igennem.
For at det kan lade sig gøre, så er det dog vigtigt at han også tilbydes bryst om dagen og med den alder han har, skal du regne med at han har brug for brystet ca 4 gange dagligt. Lige nu tilbydes han tilsynladende ikke bryst nok om dagen og derfor søger han det naturligt om natten. Det skal du ændre på.
Samtidig er det også nødvendigt at han lærer at falde i søvn om dagen uden brystet, hvorefter han så kan lære det om aftenen. Det vil således være nødvendigt at du putter ham om dagen uden at give ham bryst først, men derimod sikrer dig at han har fået mad nok og så vand at drikke af en kop.
Derudover så tænker jeg at din dreng sover ret meget i løbet af dagen og det er naturligvis helt okay, hvis det er en rytme som passer jer, men det betyder at du ikke kan forvente at han går meget tidligt i seng. Derfor er det således helt alderssvarende at han ikke føler sig putteklar før klokken nogle gange er 22-23.. når han har sovet så meget om dagen, så kan han ikke også falde i søvn kl. 20.
Du skal således gøre op med dig selv om du vil forsøge at ændre hans rytme om dagen ved at vække ham, eller om du i stedet vil lade ham styre det selv og så acceptere at han er vågen om aftenen, mod så at sove bedre om natten:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning og sover videre
Morgen 7.30-8: Står op, dagen begynder. Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frugtmos, en brødskorpe eller lignende at sidde med, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover 1-1½ time (Prøv at putte ham uden amning, giv ham lidt at drikke af en kop i stedet, tril ham evt. en tur)
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, brødskorper i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13, sover 2 timer. Start med at amme ham og bagefter (imens han stadig er vågen, sæt ham i barnevognen og tril ham en tur. Lad ham se på verden og når han så virker putteklar, så putter du ham)
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop. Igen lidt agurkestykker, frisk frugt eller lignende i hånden at sidde med selv.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød og fisk, mere og mere familiemad, naturligvis i en konsistens som han kan kapere. Vand af kop
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20. Prøv om han kan nøjes med at blive ammet imens du sidder op og læg ham så i hans seng bagefer. Se på ham, se hvordan hans vejrtrækning ændrer sig, læg mærke til når han er helt roligt og afslappet. Læg ham fra dig, når du fornemmer at han kan sove videre, men stadig hvor han lige fornemmer at han flyttes, at han ikke længere er i din favn. Stå ved ham, put dynen om ham og lad dine hænder have lidt tyngde på ham. Lad evt. far tage over, hvis du synes det er for svært, far forbindes jo ikke med amning... Hvis du kan få ham til at tage en sut er det rigtig godt, men bruger han ikke sut, så fred være med det. Måske en sutteklud ved ansigtet vil være rart for ham...
Sen aften 23-24: Ammes mere eller mindre i søvne og sover videre
Nat 24-06: Skal ikke ammes, må hjælpes med at få skiftet stilling, hjælpes med at finde roen, men ikke ammes. Skal sove i sin egen seng om natten og er det for svært for mor, så må også far tage over her:o)
Det gør således ikke noget at du ammer ham hverken inden middagsluren eller om aftenen. Du må også gerne ligge ned imens du gør det, hvis det er det rareste for jer begge. Men det er vigtigt at du stopper amningen inden han falder helt i søvn. Han er nødt til at opleve at han bliver lagt ned, han er nødt til at lære at falde i søvn uden brystet og det må du lære ham netop ved ikke at give ham brystet til han sover.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske