Brev:
Hvor finder vi soveknappen
17. januar 2008
Alder:
23 mdr.
Hvor finder vi soveknappen
Hej Helen
Nu har vi virkelig brug for hjælp med at få Christian på 23 mdr. til at falde i søvn. Vi har de sidste 3 måneder brugt 1-1½ time hver aften på at få ham til at sove, men nu er vi oppe på 2½ time og det er ved at slide os op.
Christian vågner ca. 7.30 hver morgen – ellers vækker vi ham. I vuggestuen sover han 2 timer og derefter tager de ham op. Tidligere når han sov længere tog det lang tid for at få ham til at sove, men grænsen med de 2 timer hjalp (dengang).
Vi lægger ham mellem kl. 19.30 – 20.00 og det er mig der putter. Christian er nemlig ekstrem morsyg i øjeblikket og har været det længe, og det er kun mig der dur til stort set alt. Det er så slemt at jeg skal være med til alt og hele tiden være indenfor syns- og rækkevidde.
Hans far yder ellers en stor indsats men bliver gang på gang afvist. Det er virkelig en skam, for det har ikke altid været sådan. Jeg håber meget at det går over af sig selv.
Christian har aldrig været god til at sove, men dog havde vi en lang periode, hvor han faldt hurtigere i søvn.
Hans aften ser således ud:
Kl. 17 spiser vi aftensmad
Kl. 18 får han et bad – herefter hygger vi i stuen med at lege og se børnetv - Postmand Per, Paddington, Toget Thomas eller noget tilsvarende. Christian får lidt mælk, tykmælk og frugt.
Kl. 19.30 – 20 bliver han skiftet og kommer i seng.
Her ligger han så og prøver at sove i en lang periode og lige som det ser ud til at lykkes så ”vågner han op” og virker meget frisk. Han ”snakker” og rejser sig hele tiden, vil have vand og lege.
Jeg bliver ved med at bede ham lægge sig ned, og nu er han begyndt at sende mig ud. Det er jo fint – men tiden alene går med at holde fest og han får kørt sig selv helt op. Når han så ikke kan finde flere sutter at kaste med eller nå flere ting at smide på gulvet, så begynder han at brokke sig og kalder mig ind igen. Og sådan kan det så gå flere gange – mens jeg bliver mere og mere træt!
Jeg har læst om uglebørn – og tror han har det efter mig, da jeg er udpræget B-menneske og selv har svært ved at falde i søvn. Men jeg bruger dog ikke 2½ time på det! :-)
Dine råd om at gå frem og tilbage og tage strygetøj med i soveværelset har vi også prøvet uden held – så hvad skal vi gøre???
Hvad skyldes at han har så svært ved at sove – kan det være fordi han ikke bliver udfordret nok i løbet af dagen? Eller sover han for længe til middag? Men er det ikke synd at han skal sove mindre når han ikke er ældre? Kan det have sammenhæng med hans ekstreme morsyge – og kan vi så gøre noget ved det?
Håber du er klar med nogle gode råd.
Hilsen
Christians trætte mor