Svar: Hvor finder vi soveknappen
17. januar 2008
Alder:
23 mdr.
Kære Christians trætte mor
Christian er lige nu knap 2 år gammel og derfor vil han normalt fortsat have behov for sin middagslur. Det lyder også som om at han ikke har problemer med at sove om dagen og derfor også har brug for sin lur - jeg synes derfor ligesom du, at det vil være synd at fjerne luren, med den alder han har.
Gennemsnitligt vil de fleste børn omkring Christians alder have behov for at sove 1-2 timer til middag og så sove ca 11 timer om natten. Dette passer således fint med det I fortæller - at I forsøger at putte ham ca kl. 20 og tager ham op igen ca kl. 7.. Hold fast i denne rytme også selvom det er weekend, I kan ikke forvente at han med den alder han har, vil kunne flexe i sit søvnmønster alt efter hvilken dag på ugen det er, så det er ret vigtigt at I, hvis I vil forsøge at skabe gode sovevaner, kører samme rutine i weekenden som til hverdag.
Du skriver at du gerne ville have Christians far til at tage over og at dette også er et stort ønske fra fars side. Jeg synes derfor han skal meget mere på banen i forhold til Christian, netop for at forstå at her kan Christian ikke 'køre om hjørner med jer', men at I faktisk mener at han skal sove nu.
Jeg synes det er rigtig fint at det er dig som putter og det er super at du derefter gå til og fra, som det nu passer. Men jeg synes så at far skal tage over og også gå til og fra, så det ikke kun er mor, ligesom jeg synes at far også en gang imellem kan være den, som læser godnathistorien osv. I skal ligesom på en kærlig og rolig måde, men også på en bestemt måde fortælle ham at han skal sove nu, at han skal lægge sig ned og sådan er det. At det altså ikke er en leg, men at I faktisk mener hvad I siger,- nu er det god nat. Og far kan i den forbindelse ligeså fint putte som mor kan.
At det er mor ændrer jo ikke på tingene, han lægger sig jo tilsyneladende ikke nemmere til at sove på den måde, og derfor er I nødt til at sige at så kan far ligeså godt.
Ellers er metoden og måden I gør det på helt rigtig og der er ikke så meget andet at gøre end gentagende gange få ham til at lægge sig ned, bekræfte at I passer på ham og at han trygt kan sove, men at I mener at han skal sove nu og så holde fast i det. Hold fast i en måde at gøre det på og lad være at skifte retning undervejs. Lav en aftale om at nu gør I sådan og så hold fast ved det...
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske