Brev:
Lidt om kost
17. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Lidt om kost
Kære Helen
Først tak for dit svar i december måned. Det er helt fantastisk så indlevende og nærværende du er – næsten som om du kender os:-).
Viola er nu 6 måneder. Nu er jeg så tilbage med flere spørgsmål, igen mad og søvn.
Jeg har nu indført en meget fast dagsrytme for Viola, og det fungerer bare rigtig godt, både i forhold til mad og søvn. Hun får mad på bestemte tidspunkter og hun sover 2 timer formiddag, 2 timer eftermiddag og ca 12 timer om natten. Hun får nu ske-mad 3 gange dagligt og ellers mælk. Hun er ikke særlig vild med grød, så det får hun kun en gang dagligt, og så grøntsagsmos til både frokost og aften. Men det er vel også ok? Hvis jeg laver grøden på modermælkserstatning kan hun slet ikke lide det, så jeg laver det på vand.
Kan jeg putte noget olie i maden i stedet for smør? Og i såfald hvilken slags olie skal det så være?
Jeg synes faktisk at det er svært at finde god oplysning om mad til små børn. Hun får som sagt kartofler hver dag og har prøvet, brocoli, gulerod, majs, squash, pastinak og hun kan lide det hele når hun lige har vænnet sig til en ny smag. Og hun er helt vild med at drikke vand til.
Spørgsmålet er, skal der til at indføres noget kød i hendes kost? Må hun få ”rigtige” mælkeprodukter?
Der kan godt gå 2-3 dage imellem afføring, og så komme 2-3 portioner på en dag. Hun virker ikke mærket af det, men jeg synes alligevel ikke at det er helt godt, da hun jo får dels mad og også erstatning hver dag, så skulle hun vel helst have afføring hver dag. Skal jeg gøre noget ved det?
Viola er stadig sulten om natten, forsøger at få ”flyttet” hendes appetit til om dagen, men der er stadig nætter hvor hun vågner hver 2 time for mad. Vi kæmper lidt med sutteflasken for hun vil ABSOLUT helst have bryst, men det mætter ikke nok, så jeg insisterer på flasken (jeg er alene med hende, så løsningen er ikke at få far til at give den flaske). Hun får (stadig) allomin2 til natten, vælling kan jeg simpelthen ikke få i hende. Men hvad pokker skal jeg gøre med det natte-spiseri, det startede som sagt ved 4 måneders alderen. Har lige været til læge i dag, hun er 72 cm lang og vejer 7,2 kilo. Lægen siger at hun gerne må veje mere ift hendes vægt, og at det er nok er det der afspejler sig i natte-spiseriet..?!
Hun har fået sin første tand (altså små takker) , og vi er gået i gang med tandbørsten – skal der tandpasta på allerede nu?
kærlig hilsen
Rikke