Svar: Lidt om kost
17. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Tak for dine pæne ord til mig, jeg er glad for at høre at du kunne bruge mit sidste svar:o) Det er også rigtig dejligt at høre, at en fast plan for dagen har hjulpet jer lidt videre frem.
Med hensyn til mad til små børn, så har sundhedsstyrelsen lavet bog "Mad til spædbørn og småbørn", som du kan købe på apoteket. Her kan du læse sundhedsstyrelsens retningslinier, læse om mælk, kød, fisk osv. i forhold til de forskellige aldre. Hvis du mangler inspiration i forhold til forskellige retter, så findes der en del kogebøger også med mad til spæd og småbørn. Blandt andet har forfatteren Annabel Karmel udgivet en del, hvoraf flere også er oversat til dansk. Du kan dog også finde kogebøger af danske forfattere:o)
Det er rigtig fint at give grøntsagsmos 2 gange dagligt og grød en gang dagligt. Nu hvor hun er blevet 6 måneder, så må du dog meget gerne forsøge med de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød - måske hun bedre kan lide det. De er gode til at holde lidt gang i maven sammen med grøntsagsmos, så det er godt at hun får begge dele:o)
Du kan bruge både olie og smør og det anbefales faktisk at du skifter lidt imellem det, så hun får lidt variation. Det vil sige at du giver hende olie af forskellige slags og også bruge rigtig smør samt forskellige blandingsprodukter som kærgården og lignende. Af olie kan du bruge vindruekerneolie, solsikkeolie, olivenolie, raspolie, - tidselolie vælger mange faktisk at bruge til deres børn... brug den olie du bruger i madlavningen normalt og varier det.
Netop nu hvor hun er 6 måneder gammel, så må hun gerne begynde at få mere af din mad. Det vil sige at hvis du laver en kartoffelmos med sødmælk, så kan I begge spise den samme mos. Hvis du laver lidt sovs eller lignende, så giv hende også lidt af dette. Hun må gerne få mad som smager af noget, mad som tager udgangspunkt i det du spiser. Jeg synes ikke at du skal begynde at give hende sødmælk at drikke, hun skal ikke have ret store mængder, men det som indgår i madlavningen må hun gerne få og måske hun godt kan lide havregrød, hvis det er lavet med sødmælk og en smørklat...?
Kød og fisk må du også gerne begynde at bruge i grøntsagsmosen. Start med de lyse typer, kalkun, kylling, svin, kalv, okse i nævnte rækkefølge og giv også torsk, rødspætte og måske lidt laks - hvad du nu selv får og hvad du tænker kan passe. Kød og fisk skal koges eller laves i ovn.
Med hensyn til mælk og indtag via bryst og flaske, så er det jo vigtigt at hun får nok at spise og drikke i løbet af dagen, så du er sikker på at det ikke er derfor hun vågner om natten.
Du skal derfor sikre dig at hun får, hvad hun har behov for dagen igennem. Sen aften omkring midnat er det også godt at give hende en flaske men midt nat må du forsøge at undvære mælken. Ved siden af 3 måltider skemad, så skal du stadig regne med ca 5 flasker eller amninger.
Med hensyn til den første tand (tillykke med den:o)) så er det fint at børste den dagligt, gerne både morgen og aften og du må gerne bruge lidt tandpasta svarende til størrelsen af hendes lillefingernegl.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske