Svar: Allergi og babysvømning
18. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Lotte
Jeg kender desværre ikke til den undersøgelse du henviser til, som skulle være lavet i Belgien.
I Danmark vil man normalt ikke fraråde babysvømning selvom barnet har allergi eller er disponeret for at udvikle allergi.
Hvis barnet har tør hud, så vil det godt kunne blive mere tør, at det klor som er i badevandet i svømmehaller. Dette afhjælpes dog ofte ved at smøre barnet med en god creme efter badet.
Børn med børneeksem, der har disse røde tørre pletter på huden vil normalt også kunne gå til babysvømning, det er sjældent at eksemen bliver direkte værre af svømningen og gør den det, så skal man naturligvis kontakte lægen og drøfte med lægen om evt svømmestop vil være nødvendigt.
Jeg tror alle mennesker har oplevet at kunne få lidt tør hud i forbindelse med at have badet i klor. Hvordan vores hud reagerer afhænger dog meget af hvordan kloren i vandet er. Hvis man svømmer under ordnede forhold og vandkvaliteten er god, så vil kloren i vandet ofte være på et niveau, som man sagtens kan tåle...
De fleste steder styres klormængden i bassinet af et anlæg og af computerteknik og tilsætningen, rensningen af bassinerne osv. er som de bør være og således ikke er for høje.
Så der er normalt ikke problemer med at gå til babysvømning selvom man har et barn som har allergi eller som er disponeret for at udvikle allergi.
Med hensyn til komælk så indeholder det især rigtig meget protein, som børn ikke må få, da det påvirkder deres nyre. Derudover er mineral indholdet også for højt og jernindholdet alt for lavt. Der er desuden meget stor forskel på sammensætningen af komælk og sammensætningen af modermælk og modermælkserstatning. Man ved at sødmælk, dog især inden for de første 6 måneder, kan provokere til mikroskopisk tarmblødning hos børn (Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005).
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske