Svar: Søvn og skrigeri
18. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Caroline
Når børn i din drengs alder vågner med skrig og først falder til ro, når de tages op og atter begynder at skrige, når de igen har ligget ned lidt... så er det altså tegn på at de har ondt i ørerne.
Jeg synes derfor det vil være en god idé, at du får hans ører tjekket hos ørelægen (du behøver ikke henvisning, du kan bare ringe og bestille en tid) og jeg synes også at du skal tale med lægen om muligheden for at give jeres dreng noget smertestillende til natten.
Du fortæller at han har haft mellemørebetændelse og dette kan jo godt komme flere gange. Man skelner imellem to typer for mellemørebetændelse, den akutte og den sekretoriske mellemørebetændelse.
Ved den akutte mellemørebetændelse får barnet pludselig feber og smerter fra ørerne, trommehinden kan springe spontant og man siger at det 'flyder fra ørerne'. Når væsken kommer ud og trommehinden er sprunget, så holder smerten op og barnet har det allerede meget bedre. Den akutte mellemørebetændelse kan skyldes både bakterier og virus.
Den sekretoriske mellemørebetændelse kaldes også for væske i mellemøret. Her hæver slimhinden op, f.eks. i forbindelse med med en forkølelse og det 'eustatiske rør' tilstoppes. Nogle gange forsvinder væsken i mellemøret samtidig med forkølelsen og andre gange når slimcellerne i mellemøret at danne et sekret, som bliver så sejt, at det ikke selv kan glide ud af det Eustakiske rør. Dette vil kunne medføre hørenedsættelse, hvilket på sigt kan give barnet en påvirkning af den sproglige udvikling. Det er derfor man ofte går ind og behandler små børn med dræn i ørerne, hvis de gentagende gange har mellemørebetændelser.
Hvis din dreng har hævede slimhinder i øret og væske i mellemøret, så kan det jo sagtens være det som gør at han har ondt.
Der findes en bog som hedder "Ondt i øret" - her står mange ting beskrevet om hvad du selv som forældre kan gøre. Du finder i min bogguide og måske det ville interessere jer at læse.
Det kan naturligvis også være smerter på grund af tandfrembrud, men så burde det ikke umiddelbart vare så længe, med mindre at det ene naturligt afløser det andet, så kan ting jo godt føles som en evighed...
Det kan også tænkes at han drømmer og har svært ved at bearbejde dagens indtryk, men igen så burde dette i hans alder ikke ligefrem give skrig og han burde så heller ikke være så svær at trøste...
Jeg synes derfor at ørerne skal tjekkes af en ørelæge. Held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske