Svar: Burde jeg give henne vælling til aften?
18. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Gry
Nu hvor din datter er blevet 5 måneder, så tænker jeg at du skal forsøge at give hende lidt mere forskellig mad, således også grøntsagsmos. Forsøg at variere så meget du nu kan, så hun oplever at skemaden smager forskelligt og dermed bliver mere spændende. Det vil øge hendes interesse og gøre at hun så spiser lidt mere.
Derudover så har det naturligvis noget at sige, hvornår du giver hende mme i forhold til hvornår du giver hende grød og mos. Det er vigtigt at hun tilbydes grød og mos først og så bagefter får sine flasker.
En plan for dagen med to måltider skemad og flaske kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Formiddag 9.30: Flaske med mme
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse og meget gerne forsøge med forskellige slags frugtmos som topping. Det kan være mos af alle mulige slagt kogt frugt eller kogte bær (æble, pærer, abrikos, fersken, hindbær, jordbær osv.) Du kan lave frugtmos selv eller du kan købe det på glas. Vand af kop.
Når du giver hende mad, så sæt dig foran hende. Jeg kan ikke se om hun er stærk nok til at kunne sidde i høj stol, ellers så må hun sidde i en skråstol, sækkestol, autostol - hvad du nu har. Sidde foran dig, så I har øjenkontakt og hun kan spejle sig i dit ansigt - når du åbner munden så åbner hun også munden og så skal du bruge dine lyde og din mimik, hjælpe hende med at holde fokus omkring maden og det at spise. give hende lidt vand ind imellem og fange hendes interesse igen.
Puttes til middagslur ca kl 13 med en flaske mme
Eftermiddag 16.30: Flaske
Powernapper
Aften 18: Grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash og lignende milde grøntsager. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske vælling eller mme ca kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. flaske med mme eller vælling
Som du kan se, så er der fortsat 6 flasker i denne plan, men hvis jeres datter trives med kun 5, så er det også helt okay. Samlet lyder det jo som om at hendes indtag er rigtigt fint.
Du skal regne med at hun selv regulerer ind. Jo mere skemad hun spiser, jo mindre mælk drikker hun. Men det varer lidt endnu inden hun spiser de meget store mængder skemad, hun er kun 5 måneder og skal lige have tid til det. Det er dog vigtigt at du hjælper hende til at holde fokus og virkelig bruger dig selv og din mimik og lyde, når du giver hende mad "mmm mam mam, dejlig mad, mmm" osv. så hun fornemmer at det er er rigtig lækkert:o)
Det lyder helt vildt dejligt med en rejse til Thailand:o) Jeres datter er for lille til rugbrød på flyet, men det vil være rigtig godt hvis du kunne medbringe noget babymad, altså industrielmad. Det kan sagtens være mad på glas eller mad som man køber i små plastikbægre - du kan købe både frugtmos og grøntsagsmos på denne måde og du kan også købe pulver, som skal blandes op med kogt vand.
Du kan medbringe kogt vand i en termoflaske, det kan holde sig nogen timer. Hvis der er problemer med at medbringe babymad og kogt vand ved check-in i lufthavnen (du kan ringe og spørge), så vil det sandsynligvis være muligt at købe kogt vand i en cafe på den anden side. Du kan også medbringe en lille elkoger, de fåes meget små og så kan du købe vand på flaske som du så selv kan koge - det vil også være rigtig godt at gøre dette, når I når frem til Thailand.
Du kan også kontakt flyselskabet og høre om ikke stewardesserne vil være behjælpelige med at varme en flaske undervejs...
Hvis det er meget varmt i Thailand, så vil det sandsynligvis være godt at tilbyde jeres datter ekstra væske. Du skal naturligvis blande og give hende erstatning som hun plejer at få, men ved siden af skal hun så have lidt ekstra væske - det kan du give hende af en kop eller af flasken.
Du må gerne tage hende med i poolen og bade lidt med hende der, hvis vandet virker dejligt. Det kan også være en god idé at have en lille balje eller lignende, som hun kan sidde i - lidt ligesom når hun får bad derhjemme. Det er dog svært at medbringe, men måske I kan købe et eller andet billigt derovre, så kan hun sidde og plaske lidt i det...
Husk solcreme, solhat og svømmetøj - evt. med solfaktor indbygget...
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke og rigtig god rejse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske