Brev:
Tosprogethed
18. januar 2008
Alder:
3 år
Tosprogethed
Hej Helen,
Jeg har et spørgsmål, der nok falder lidt uden for de sædvanlige kategorier…
Som du jo ved, er Lucia og Paulas far spanier. Lucia er født i Spanien, men da hun var to år, flyttede farmand og jeg fra hinanden, og jeg bor nu i Danmark.
Far er heldigvis forholdsvis aktiv på besøgsplan, dvs. han kommer til Danmark så tit han kan og besøger pigerne, indtil nu har han næsten været her en gang om måneden. Jeg rejser også til Spanien og besøger med pigerne så meget jeg kan, men det har været svært i forbindelse med graviditet og fødsel i foråret og sommeren.
I det år Lucia har boet herhjemme, har hun jo gået i dansk børnehave, og hendes danske sprog har - som det jo også er naturligt for alderen - udviklet sig rivende, så hun efterhånden er et rigtig lille sludrechatol… lige som sin mor…
Men det er jo kun hendes dansk, der har udviklet sig. I Spanien gik hun i vuggestue fra 8 måneder, og derfor havde hun et stort passivt ordforråd på spansk. Dette har jeg gjort mit allerbedste for at bevare, men som andre tosprogede børn nægter hun at tale spansk til mig, og hun vil efterhånden heller ikke have, at jeg taler det til hende. Til gengæld er hun superdygtig til at forstå alt hvad farmand siger, og efter kun få dage i Spanien, begynder hun også at bruge spanske ord til at kommunikere. Det er jeg imponeret over!
Desværre er min eksmand knap så imponeret. Han er - helt forståeligt - godt og grundigt frustreret over ikke at kunne forstå sin datter, og han har nok ikke den helt store forståelse for den grundlæggende psykologi omkring tosprogede børns sprogudvikling. Jeg kan sagtens følge ham, men føler mig lidt begrænset i mine handlingsmuligheder, for Lucia skal jo have lov at udvikle sine sprog efter lyst og ikke efter tvang.
Konklusionen af alt dette er endnu ikke fundet. Men jeg har truffet en beslutning om, at jeg i hvert fald vil gøre mit alleryderste til at få hende så langt som muligt i det spanske, oddsene til trods. Derfor ville jeg høre, om du i første omgang eventuelt kan anbefale mig noget læsning omkring tosprogethed. Jeg vil godt vide lidt mere om, hvad de kloge mennesker siger om emnet, så jeg i hvert fald kan målrette mine handlinger og beslutninger, så de bliver til størst mulig fordel for Lucia. Og hvis du måske endda kender til andre steder eller personer, som kunne hjælpe mig til større viden og forståelse af problemet, så ville jeg blive rigtig glad.
Jeg håber, at du kan hjælpe mig.
Mange hilsner
Mette