Svar: Tosprogethed
18. januar 2008
Alder:
3 år
Kære Mette
Jeg kan godt forstå at det er frustrerende for pigernes far ikke at kunne kommunikere med dem, men det er jo rigtig svært at bibeholde det spanske, når de ikke er i Spanien og når de ovenikøbet ikke bor sammen med en spansktalende person...
Jeg har prøvet at søge lidt på nettet for at finde forskellig litteratur og her er lidt af det jeg har fundet:
Ladberg, Gunilla, 1994: "Børn med flere sprog" Socialpædagogisk bibliotek, Munksgaard.
Raal, Kirsten, 1996: "Ét barn - to sprog. Om støtte til sprogtilegnelse hos tosprogede børn i daginstitutionen." Formidlingscentret for socialt arbejde, Esbjerg og Århus Kommunes Social- og Sundhedsforvaltning.
Lebech, Birgitte, 1997 : "Tosprogede børn - fokus på den tværkulturelle familie", Odense Universitetsforlag. Gyldendal.
Nyberg, Marie-Louise: "Den Magiske Sprogpose". Dansk udgave ved Beata Engels Andersson og Vibeke Chae Ellekilde. Kbh.; Haase, 1998.
Løken, Aud, 1995: Språkstimulering med flerspråklige barn. Oslo; Ad Notam Gyldendal
Der findes ganske givet meget mere, og jeg må indrømme at jeg ingen idé har om, hvovidt du vil kunne bruge noget af dette. Jeg synes du skal prøve at spørge på biblioteket.
Derudover så tænker jeg at du kan kontakte Center for Børnesprog, som hører til under Syddansk universitet. Du finder det på siden www.sdu.dk/cfb De forsker netop i børns sprogtilegnelse og må kunne hjælpe dig videre.
Så tænker jeg også at det vil være en rigtig god idé at læse nogle spanske børnebøger, synge nogle spanske sange, måske kan din datter se nogle film med spansk tale... Jeg tænker derfor at far måske kan medbringe spanske bøger, film og lignende, når han en gang imellem kommer på besøg, så pigerne på den måde også kan lytte sig lidt til det spanske.
Håber at du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske