Svar: Mere om mælk, mad og tænder
18. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det gør ikke noget at morgenmad og formiddagsmad bliver slået sammen til et måltid, således at I står op kl ca 8 og du så kl. 9-9.30 tilbyder din dreng lidt grød med frugtmos, lidt frisk frugt at sidde med osv. inden han så skal sove sin formiddagslur. Han må altså gerne blive ammet, når han vågner kl 6.30 og sove lidt mere og så først stå op kl. 8... så kan han stadig godt nå at få mad inden han skal sove formiddagslur.
Det er en svær alder og du er bestemt ikke den eneste mor som føler det enormt frustrerende. Mange mødre føler at børnene kræver og kræver hele tiden og at de hopper og springer, men ligegyldigt hvad man gør, så pylrer og vrisser barnet og virker enormt utilfreds... det er således okay og helt normalt.
Det er også helt normalt at børn i den alder ikke rigtigt kan koncentrere sig om brystet i dagtimerne, de er så nysgerrige på livet og følger så meget med i alt, at de har svært ved at holde fokus ved brystet - alt andet er meget mere spændende. Nogle gange begynde de så at søge brystet om natten i stedet, hvilket jo naturligt er utilfredsstillende og uhensigtsmæssigt på sigt. Derfor er det vigtigt at sørge for at barnet får sit mælkebehov dækket i løbet af dagen.
Det er vigtigt at du tager det stille og roligt og tror på at din dreng får det han har behov for, du må tro på at han selv er i stand til at regulere det - så hvis du tilbyder og han siger nej, så må det være sådan. Det er jo rigtigt som du skriver, at jo mere du stresser og er utrolig, jo mindre mælk producerer du også...
Samtidig er det dog også sådan at din dreng er meget bedre til at tømme dit bryst end en malkemaskine er, derfor vil han sandsynligvis kunne få mere ud af brystet end du kan malke ud. Du kan derfor ikke regne med at han skal ammes 6 gange i døgnet. Du kan tilbyde ham brystet 6 gange, men siger han fra så er det okay, så må du regne med at han har fået, hvad han har behov for.
Hvis du gerne vil supplere og være sikker på at han får nok, så giv ham modermælkserstatning i grøden og så tilbyd ham det evt. også koldt af en kop - som et alternativ til sødmælk. Måske vil han drikke lidt af det på denne måde og det vil give dig lidt ro - ½ dl. her og der er jo hurtigt 100ml ekstra.
Det lyder som om at han udvikler sig fint og har det godt. Fortsæt med at tilbyde ham både mad i stykker og mos/grød, som du nu kan få ham til at spise. Nogle gange må man også holde en lille pause med grøden i et par dage, hvorefter det så atter er lidt interessant. Sørg for at variere, så er der forskellige smage at prøve, så hans nysgerrighed bliver lidt vagt.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske