Svar: Leg - frustreret når legen stopper
18. januar 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Dorthe
Det er helt naturligt at din dreng bliver ked af det og frustreret, når du fortæller at legen skal stoppes. Han har det jo smadder hyggeligt og han forstår ikke og kan slet ikke forholde sig til, hvorfor der ikke må komme mere mel i bolledejen eller hvorfor du også skal have lavet andre ting og derfor ikke kan lege mere.
Børn bliver frustrerede og det skal de have lov til, du kan ikke undgå dette og det skal du heller ikke. Frustration hører med til livet og det din dreng skal lære er at tackle sin frustration, han skal altså lære at man ikke kan lægge sig på gulvet eller skrige højt, hver gang han ikke får sin vilje. Sådan er det når man er to år, sådan er det også når man er større barn og når man bliver voksen.
Du skal altså give dig selv lov til at sige nej og sige fra. Det har din dreng også behov for. Når din dreng bliver mødt af et nej, så bliver han naturligvis frustreret, men han skal altså lære at tackle de følelser der uvilkårligt følger med, når tingene ikke går efter hans hoved.
Du skal så tilgengæld rumme ham og det betyder at du skal kunne holde ud, at han har det som han har det, uden at du vil ændre på det eller uden at du tager det personligt og jeg tror det er det, som du skal arbejde lidt med:o)
Det betyder altså at du skal kunne holde ud at din dreng er vred, ked af det, bange osv. ligeså vel som du kan klare det, når han er glad, sjov og fuld af humor. Hvis du ikke kan klare hans følelser, vil han heller ikke selv kunne. Det er derfor en god idé at anerkende hans følelser ved at sige 'jeg ved godt du bliver vred, når vi ikke kan lege mere, men nu skal mor ud at lave mad'. På den måde viser du ham at det er okay at være vred, men samtidig holder du fast i det du har sagt, fordi du (som den voksne) ved at det er bedst for ham.
Nogle gange kan du også give ham et alternativ: "Jeg ved godt at du bliver ked af det, når der ikke skal mere mel i, men prøv at se her, du kan trykke på knappen her i stedet for" eller "jeg ved godt at du gerne vil lege lidt mere, men du kan hjælpe mig med at dække bord"...
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske