Brev:
Kan du hjælpe?
19. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kan du hjælpe?
Hej Helen
Molly er en pige på snart 5 måneder og her får du lige en længere beskrivelse af hendes gøren og laden..
Udvikling, fysisk og psykisk:
Har fra starten været en opmærksom, smilende pige. Pludrer meget, triller rundt og forsøger at kravle, putter alting i munden og styrer bevægelser meget fint. Bliver naturligvis sur når tingene ikke lykkes, arbejder hårdt på at udvikle sig, i alle vågne timer og slapper sjældent af - det er sjældent man kan sidde med hende på skødet mere end 5 minutter. Vores egen sundhedsplejerske siger hun er meget sanselig og følger med i alt.
Mad:
Molly blev ammet indtil kort før jul, hvor hun flere nætter vågnede og græd. Til sidst gav vi hende mme og min egen produktion forsvandt med det samme, så det er fint. Nu bliver hun endelig mættet efter flere måneder med ammeproblemer, indlæggelse på børneafdelingen og ringe vægtøgning. Molly får dagligt små smagsprøver på majsgrød og frugtmos, og hun er meget dygtig til at spise og rækker ud efter skeen og åbner munden. Hun får blå og grøn allomin og en hirsevælling inden natten.
Søvn:
Molly står op mellem 7.30 og 8.30 og bliver lagt i vognen efter 1 1/2 - 2 timer og kan sagtens sove 3 - 3 1/2 time. Normalt sover hun igen 1 1/2 - 2 timer senere på dagen og engang imellem får hun en powernap på 30 min. først på aftenen. Hun er i en periode blevet puttet 21.30 - 22.00. I barnevognen sover hun rigtig godt, falder selv i søvn og får sutten et par gange, måske. Til natten er hun efterhånden også blevet god til at falde i søvn selv og gives igen sutten 2 - 3 gange inden hun sover.
Ca rytme:
0800 Godmorgen og mad
Leg
1000 Lur
1330 Op og mad
Leg
1600 Lur
1730 Op og mad
Leg
1945 Bad og dæmpet lys og aftensang
2100 Tilbydes hirsevælling og godnat
Molly falder altså fint i søvn, men i det sekund vi går ind for at lægge os til at sove, ved 2300 tiden, begynder hun at vælte rundt i sengen og spytter konstant sutten ud. Dette fortsætter faktisk hele natten og vi sover sjældent mere end 2 timer af gangen. Hun sover i en lille tremmeseng og strækker armene ud til siderne og tager fat. Vi har prøvet at lave en himmel til sengen, at lade hende sove i voksiposen, at lægge dyner og tæpper rundt om hende for at lave en hule.
Nu er vi begyndt at tage hende over til os, for jeg tænkte hun måske havde brug for at blive holdt lidt om eller nærmest holdt fast i sig selv. (de bevægelser hun laver i sin seng er lig dem hun laver på gulvet dagen igennem og måske er hun bare ved at fordøje dagens oplevelser, men vi kan jo ikke blive ved sådan her). Vi prøver at give hende en flaske og noglegange tager hun imod, men blafrer tit videre når vi lægger hende igen - hun græder sjældent, men pludrer og tror det er tid til fest og ballade og det har stået på i snart 2 uger - så kommer spørsmålene:
Er der noget vi slet ikke har forstået mht hendes rytme?
Skal hun vækkes af formiddagslur og lægges tidligere i seng, for hun gnider ofte øjne allerede inden badet kl 2000.
Skal jeg droppe 2100 måltidet og i stedet bade hende 1900, fodre hende og prøve at putte hende og bare give hende en flaske hvis hun melder sig lidt over midnat?
Hvorfor spytter hun konstant den sut ud og er der et alternativ?
Hvorfor tror du hun sover så dårligt?
På forhånd tak,
Molly og Mollys mor og far