Svar: Kan du hjælpe?
19. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Mollys mor og far
Man skal normalt ikke vække børn som sover, men gå ud fra at de selv er i stand til at regulere deres søvn, efter hvad de har behov for. Der er naturligvis også forskel på børn, - nogle børn sover mere end andre gør, ligesom de også kan være forskellige på mange andre punkter.
Når jeg læser jeres beskrivelse af Molly, så tænker jeg også at hun lyder rigtig god til at regulere, hun sover rigtig godt om dagen og lyder umiddelbart til at have en god rytme. Problemet er bare at hendes rytme indebærer at hun er vågen omkring midnat hvor I andre gerne vil til at i seng. Jeg har ikke indtryk af at hun er ked af det eller ulykkelig, utryg eller lignende, men tænker at hendes opvågning og lyst til 'at holde hof' hænger mere sammen med hendes søvnrytme om dagen end med noget andet.
Molly sover 3½ time om formiddagen, et par timer igen over middag og så også nogle gange en powernap på ½ time. Det er ialt ofte omkring 6 timer i løbet af dagen. Hun går naturligvis først i seng kl. ca 22, men det ændrer ikke ved at hun om natten sover ca 10 timer + de ca 6 timer om dagen - altså ialt ca 16 timer i døgnet.
Et gennemsnitligt 5 måneders barn vil ofte kun sove godt 4 timer i løbet af dagen, - også fordelt på to lure og en powernap og sammenlagt vil børn i den alder ofte kun sove 14-15 timer i døgnet. At Molly således vågner omkring midnat, gerne vil pludre lidt, underholde og underholdes, tænker jeg hænger sammen med at hun sover så meget som hun gør om dagen.
Derfor tænker jeg at I godt kan forsvare at forsøge at vække hende om formiddagen og på den måde få ændret hendes søvnmønster i dagtimerne og se om hun så ikke stille og roligt også vil ændre søvnrytme om natten:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme og sover videre
Formiddag 9.30-10: Flaske med mme
Puttes til formiddagslur, sover 1½ time
Frokost 12: Grød med lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til middagslur ca 13.30 med en flaske mme og sover her ca 2 timer, måske 2½
Eftermiddag 16.30: Flaske med mme
Powernapper måske ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten ca kl 20 med en flaske vælling
Sen aften 23-24: Evt. flaske med vælling eller mme
Jeg skønner ikke at hendes uro handler om utryghed og synes at I skal blive ved med at holde fast i at Molly skal sove i sin seng. Hun må gerne ligge og trille lidt rundt, det har hun også brug for med den alder hun har og det er helt naturligt at hun har en fysisk uro om natten. Som I skriver, så øver hun sig også i søvne.
Prøv også at putte hende uden sutten hele tiden, det vil være rigtig godt, hvis hun lærer at falde i søvn med den, men ikke at skulle have den hver gang den falder ud af munden. Når hun sover så glider sutten automatisk ud og det er vigtigt og godt for gode sovevaner fremover.
Jeg håber at min plan for dagen giver jer en idé om hvordan det også kunne se ud. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske