Brev:
Baby-led-weaning?
19. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Baby-led-weaning?
Hej Helen
Ja nu skriver jeg endnu engang. Og mange tak for dine gode svar.
Jeg har de sidste par dage lagt hovedet i blød i forhold til at gøre skemad interessant for Amaya.
Den sidste uges tid har jeg givet hende forskelligt fingermad som æble, pære, squash, pastinak, mango o.s.v. Jeg ved godt at man skal vente til 6 mdr. med frisk frugt/grønsager men jeg tænkte en uge fra eller til skader vel ikke (bliver 6 mdr. i morgen 20 jan).
Hun er helt vild med at sidde og bide og sutte på fingermaden, så jeg tror, at grunden til at hun ikke vil have skemad, er, at hun ikke vil have jeg kommer noget i munden på hende, men at hun vil selv. Sammen problem der også være ved flasken, hvor hun kun vil tage den, hvis hun selv tager den i munden.
Jeg har fået anbefalet at prøvet en metode som hedder Baby-led-weaning, som er udviklet af Gill Rapley, som arbejder for Unicef Baby friendly initiative. (En fra min mødregruppe har brugt den).
Jeg ved ikke, om du kender det. Det handler om at give barnet forskelligt mad, det kan sidde med i hånden og spise og dermed helt undgå grød og skemad, men selv lade barnet spise også selvom det er pasta med kødboller. Det er sikkert et værre svineri, men det kan jeg godt leve med.
Jeg havde tænkt på en kombination af selv at give hende mad, men også forsøge med skemad.
Jeg starter i morgen igen på skemad. Jeg vil starte med en rodfrugtmos både noget jeg selv har lavet og på glas, som du forslog, men i stedet for at starte med ske vil jeg give hende maden på min finger, da hun ikke er så vild med den ske. Jeg vil give hende hendes egen skål med lidt at maden i, samtidig med at jeg har mig egen, som jeg tager fra.
Skeen har jeg prøvet at gøre hende fortrolig med ved at hun har siddet og leget med den og jeg en gang i mellem giver hende den ind i munden, så hun stille og roligt kan vænne sig til at jeg kommer noget i munden på hende.
Min eneste bekymring i forhold til selv at lade hende spise er at hun skal få bidt et for stort stykke af og det kommer til at sidde fast i halsen. Men ifølge baby led weaning, spytter barnet stykket ud eller hoste det op hvis det kommer for langt ned i halsen. Er det rigtigt?
Mit spørgsmål går på om jeg her helt hen i vejret med denne baby-led-weaning metoden eller om det godt kan anbefales?
Lige et andet spørgsmål. I sidste svar forslog du jeg skulle give grønsags/rodfrugtmos. Mener du ren grønsager/rodfrugter eller skal der blandes kartoffel i?
Ellers går det fint med Amayas udvikling triller både fra mave til ryg og omvendt, glad og smilende og elsker at spise sine tæer, når hun får skiftet ble.
Vågner et par gange om natten og skal hjælpes til at skifte stilling og have sutten, men som jeg kan læse på andres brev og dine svar er det hvis meget normalt i den alder.
Vægtmæssigt burde hun nok have taget lidt mere på, men hun ser sund og rask ud. Fødselvægt 3072 gram og højde 49. Ved 25 uger 6180 gram og højde 66 cm.
God weekend
Hilsen Helle og Amaya