Svar: Baby-led-weaning?
19. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Helle og Amaya
I Danmark anbefaler vi normalt at børnene begynder med skemad, som er grød eller mos. Dette fordi det er lettere for barnets tarmsystem at fordøje, det giver en god mæthed, det er med til at holde maven igang, det sikrer barnet et stor variation af netop grovere grødtyper, kød, fisk og forskellige grøntsager.
"Baby-led-weaning", anbefaler jeg nogle gange, hvis barnet er blevet så gammelt inden det kommer igang med skemaden, at man er nødt til at springe denne over. Det vil sige børn omkring 7½-8½ måned, de starter mere eller mindre direkte ud med mad i stykker. Det er dog ikke noget jeg normalt vil anbefale, netop fordi grød og mos er lettere fordøjeligt og vigtigt for at give barnet en sufficient fødeindtagelse. Det kræver stor koncentration at spise mad i stykker, at tygge det, føre det til svælget med tungen osv. og børn bliver hurtigt trætte og mister koncentrationen - faktisk før de egentlig er blevet mætte nok. Det er simpelthen for svært, hvis måltidet kun består af 'tyggemad'.
Jeg ser dog ikke noget problem i at du forsøger at gøre begge dele, som du også beskriver at du vil prøve med. Altså at du forsøger både at give din datter skemad, men også forsøger at lade hende selv spiser og tager udgangspunkt i mere mad i stykker. Det er også helt fint at du i starten hjælper hende med at spise maden med dine fingre, stille og roligt er det dog også en god idé at lære hende at man også spiser med bestik... Med hensyn til ske, så kan man jo forsøge med forskellige slags - det behøver ikke være en stålske, man kan jo også få sølvskeer, plastikskeer, skeer i silikone og i ben og man nogle gange være heldige at få barnet til at spise, fordi man vælger en anden type ske.
- forleden skrev en mor til mig at succesen ved dem var en agurkeske. Hun havde simpelthen skåret en ske til ud af et stykke agurk...
Måden du vil forsøge på med en lille skål til jer hver er helt fint og det kan også sagtens tænkes at hun, når hun har fået lidt på din finger og smager hvad det er, så vil hun efterfølgende gerne have på en ske.
Med hensyn til mad i stykker, synke og få noget galt i halsen, så vil mange børn have tendens til at fejlsynke lidt i starten. Det kræver stor tilvænning at finde ud af at tygge maden, så den kan synkes uden problemer og det er svært at føre den rigtigt bag i svælget. De fleste børn vil dog fint selv kunne hoste det op, hvis noget er ved at 'ryge i den gale hals'. Børn må dog aldrig selv sidde med mad i den alder, netop af samme grund. Hvis det viser sig at barnet ikke kan få det op, så er man jo nødt til at hjælpe.
Med hensyn til grøntsagsmos, så er kartoffel normalt en rigtig god basis i mos. Men nogle børn får kvalme af kartoffelmos og til dem vil det være fint at lave grøntsagsmos uden kartoffel.
Amayas vægt og trivsel lyder i øvrigt rigtigt fint. Hun vejer det dobbelte af da hun blev født og det er ligesom det skal være:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske