Brev:
Relationer til andre børn og daginstitution
19. januar 2008
Alder:
22 mdr.
Relationer til andre børn og daginstitution
Hej Helen
Jeg vil gerne have din mening og input vedr. 2-3 årige børns tilknytning og dannelse af relationer til andre børn...
Albert går i vuggestuen i en integreret institution, hvor han automatisk rykker op i børnehaven om 1 år - med mindre vi ønsker at skrive ham på venteliste til en anden institution.
Både jeg og Alberts far (og Albert:o) er rigtig glade for institutionen - søde om omsorgsfulde pædagoger, gode indedørs- og udendørsfaciliteter, ligger 200 meter fra hvor vi bor, ja i det hele taget et rigtig godt sted at få passet sit barn og vi har det godt med at aflevere Albert om morgenen, hvor der altid er favn der kan tage over hvis han lige har lidt svært med at sige farvel.. Men men men - specielt jeg kunne godt tænke mig at børnene var MEGET mere udenfor..
Jeg har spurgt til forældremøderne om hvad der politik er på det område, og fået at vide at de bestræber sig på at komme ud mindst en gang om dagen - men at det ikke altid lykkes enten pga personalemangel, dårligt vejr eller lign.
Det betyder så også at jeg finder tanken om en skovbørnehave meget attraktiv. Vi har mulighed for at få ham i Skovbørnehave når han er 3 år og jeg ville derfor gerne have din uforbeholdne mening om det er "synd" at for Albert at flytte ham til en anden institution (for at jeg kan få opfyldt mit ønske om mere udendørsaktivitet) - kan han have dannet tætte og nære relationer i den alder eller påvirker det ikke børn noget af betydning, at skulle starte forfra et nyt sted??
Jeg tænker at hele hans stue jo alligevel ikke rykker op i børnehaven samtidig med ham, men selvfølgelig kender han huset, legepladsen mm - så det at han rykker op i børnehaven i samme hus, kommer nok til at forløbe fuldstændig udramatisk..
Så hvad mener du - er det synd at tage ham ud af sit vante miljø eller er det et super tilbud om skovbørnehave, som vi bør benytte os af??
I relation til sygdommen tænker jeg specielt at det ville være super om børnene var udenfor det meste af dagen, for jeg synes at ungerne de sidste 3-4 måneder konstant har haft grønne elleve-taller ud af næsen og det må da kunne minimeres, hvis børnene ikke er så meget indenfor og hele tiden smitter hinanden??!?!?!?
Kærlig hilsen
Dorthe