Svar: Vil ikke tage flasken - 6 mdr.
19. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Helle
Nu hvor Kaya er blevet 6 måneder, så må du meget gerne øge hendes indtag af skemad, så hun får 3 gange dagligt og derudover også give hende større variation.
Hun kan få havregrød, øllebrød og flerkornsgrød og du kan også lave grøntsagsmos, som tager udgangspunkt i det I andre spiser om aftenen. Du kan blende dem med lidt modermælkserstatning, lidt kogevand og måske en smørklat. Du kan bruge alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Hun må også begynde at få lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen og ved siden af sin grød og mos kan du give hende vand af kop, ligesom du også allerede gør.
Alt dette nævner jeg naturligvis fordi det er vigtigt at Kaya får noget at spise og så må du selvfølgelig forsøge med flasken igen. Har du prøvet at give hende mme af tudkoppen, som hun er glad for?
Du kan prøve at købe en anden erstatning for at se om hun er træt af smagen, du kan også prøve at give lidt vælling om dagen, for at se om hun bedre kan lide det. Du kan også servere erstatningen kold af en kop, som alternativ til sødmælk - måske hun ikke vil have det varmt... Alternativt kan du forsøge med lidt sukker i erstatningen for at se om hun vil drikke det, hvis det er lidt mere sødt - det skal naturligvis trappes ud igen.
Mælk er stadig ret vigtigt for hende og derfor er du nødt til at blive ved at forsøge. Du fortæller at hun om aftenen når hun skal sove normalt tager flasken uden store problemer, du fortæller også at I giver hende flaske inden I selv går i seng, jeg tænker derfor om I skal udnytte de tidspunkter, hvor hun ikke rigtigt protesterer fordi hun halvsover..
Vil det således være muligt f.eks. at give hende en flaske om morgenen inden hun vågner - ville du kunne få hende til at tage en flaske, hvis du gav hende en kl. 06?
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre, står måske op kl 7.30
Morgen/formiddag 9: Grød evt. med lidt frugtmos, vand af kop. Brug meget gerne mme i grøden
Puttes til lur ca kl. 10 - du kan tilbyde en flaske...
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, evt forsøge med lidt kogt kød og fisk i mosen, vand af kop
Puttes til barnevognen kl 13.30 og du kan også her forsøge at tilbyde en flaske. Prøv evt. at lade hende selv ligge med den i barnevognen og se hvad der sker
Eftermiddag 16: Får måske lidt frugtmos, du kan også komme mme på det, tilbyde vand af kop og evt. tilbyde flaske
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, få lidt brødskorper og lignende i hånden at sidde med, udgangspunktet for hendes mad bliver mere og mere jeres mad, vand af kop
Puttes til natten med vælling ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske med mme eller vælling
Du fortæller at hun er glad, trives, udvikler sig. Hun spiser også men er træt af flasken. Prøv at give flasken lidt pause et par dage og forsøg så ovenstående plan og se om det hjælper jer videre. Hvis du fortsat ikke får hende til at drikke flaske, så bliver du nødt til at konferere med lægen, men lad os nu se om ikke det går:o) Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske