Svar: Vågner hyppigt derfor forsøge med skemad
19. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Trine
Jeg tror bestemt heller ikke at Jacob sulter - det er en fin vægt han har og du lyder til at amme meget og det lyder som om at han tager rigtig godt fra.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil have ham til at tage imod en flaske og jeg synes derfor at I skal blive ved at forsøge. Du kan godt malke ud og forsøge at give ham din mælk på flasken for at se om det gør nogen forskel, men du kan også forsøge med en anden type erstatning. Hvor I bor kan man ganske givet få en hel del til børn - også smagsvariation og ting, som vi ikke kender herhjemme. Prøv derfor nogle forskellige produkter, evt. vælling, for at se om han kan lide noget af det.
Det samme omkring skemaden. Det er helt okay at du køber noget grød til ham i stedet for at lave det selv. Her i begyndelsen hvor han spiser så lidt, så er det enormt frustrerende at stå og kokkerere og det meste så skal smides ud. I takt med at han bliver ældre og kan spise større mængder, så er det fint med jeres mad, men lige nu er det også helt fint at du køber noget.
Nogle gange kan man også lære barnet at tage flaske ved at have noget andet i flasken end mælk - det kan f.eks. være lidt kogt vand, evt. med lidt sukker eller lidt fortyndet kamillete. Lige nu drejer det sig jo om at lære ham teknikken at spise af en flaske...
Det hjælper nogle gange at lægge ham ved siden af dig, så han ikke ligger i favn. Det at ligge i favn forbindes måske for meget med amning, men hvis han ligger ved siden af dig på et tæppe eller hans dyne, så vil han måske tage flasken.
Nogle gange hjælper det at far forsøger og også at holde så langt nede på flasken at I kan berøre jeres drengs kinder imens I giver ham mad. Det kan også hjælpe at skifte til en anden type flaske, en større eller mindre flaskesut, en længere, en fladere, en mere elastisk...
At I sover i samme rum burde ikke spille ind på hans lyst til at tage flaske, men I kan naturligvis godt forsøge om han vil acceptere at få den af far hvis mor ikke er der.
Jeg ved ikke hvad det er for en majsmel du har købt. Der er normalt ingen gluten i majsmel.
Alternativet til en flaske er jo at give ham modermælkserstatningen af en kop, det kan være et lille snapseglas eller en tudkop. Det vigtigste er jo at han får noget som mætter ham lidt mere og så du kan få lidt sammenhængende søvn. Det lyder jo umiddelbart som om at han har brug for noget mere mættende, så prøv at få lidt modermælkserstatning i ham på en eller anden måde. Du ammer jo på livet løs uden at opleve nogen større mæthed ved det og derfor tyder det på at han har brug for lidt ekstra:o)
Jeg håber at du kan bruge ovenstående lidt videre. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske