Svar: Er ved at give op
20. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Jeg synes det er en udmærket idé at forsøge med barnevognen eller måske endnu bedre - at du bruger hende kørepose også om natten, så hun puttes i den ligesom hun gør i barnevognen, men så ligger i sin seng i stedet. På den måde kan du kombinere den tryghed som hun plejer at få ved at sove ude, med at hun skal lære at sove i sin seng.
Derudover så lyder det som at du fortsat ammer rigtig meget dagen og at hun nu også spiser godt med skemad. Det tyder altså på at hendes opvågninger om natten ikke hænger sammen med behov for mælk, men derimod behov for tryghed og hjælp til at finde roen. Du skriver at det kun er mor der kan få hende til at slappe af - men det er jo fordi det er mor, som kan amme og løsningen hos jer er at lægge hende til... har jeg ret?:o)
Så spørgsmålet er derfor om I er nødt til at sige, at hun tager far over. Der ammes om dagen og der ammes om aftenen så I er sikre på at hun har fået, hvad hun har behov for, - men om natten mellem kl 24-06 skal hun ikke have bryst og derfor kan far ligeså godt trøste som mor kan.
Hun har brug sut, men valgte i stedet mor og det kan man jo ikke fortænke hende i. Ikke bare er hun yndig, hun er sikkert og en rigtig klog lille pige og måske har du ret i at der allerede nu viser sig lidt personlighed. Men du ved også ligeså godt som jeg, at børn gerne må blive frustrerede og det er en del af deres udvikling. Du må derfor indstille dig på at frustrationen når hun ikke længere tilbydes brystet hver time, den vil være der og sådan må det være - hun bliver jo ikke lagt grædende for sig selv eller lignende - hun får den mad hun skal have, hun bliver holdt om, trøstet vugget, puttet tæt, vugget lidt igen osv. alt sammen godt, dejlig, nærværende, men hun får ikke brystet for hun behøver det ikke...
Kan du sige sådan??? sidst skrev du til mig om ikke det var et holdningsspørgsmål, om ikke din datter bare kunne spise som hun ville - det kan jo godt være at du må sige sådan. Så du simpelthen bare lader hende tage fra, når hun vil og så får I alle sovet... men igen, så skal hun så vendes fra om et par uger, men hvis du så kan gøre det fordi du har fået en pause fra det, så må det jo være sådan. I sidste ende er det jo dig, som kan mærke, hvad der skal til, hvad det rigtige er at gøre
Nogle forældre vælger at montere hjul på tremmesengen, andre hænger en hængekøje op, atter andre tager barnevognen i brug - der er masser af alternative løsninger og på sigt er det naturligvis hensigtsmæssigt at barnet lærer at sove i sin egen seng, falder trygt til ro der. Jeg er derfor af den holdning at man også må give plads til forskellighed og forskellig måde at gøre tingene på og det vigtigste må være at finde en løsning som fungerer for familien - man kan jo ikke kun se på barnet og barnets behov - for familien er jo mere end bare barnet, det er også hensynet til en mor, en far og diverse søskende.
Du er derfor nødt til at være ærlig overfor dig selv omkring, hvad du ønsker, hvorfor du ønsker det og hvornår og hvordan du så vil arbejde på at få de ønsker til at blive til virkelighed.
Jeg håber mine tanker hjælper dig videre på vej.. fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske