Svar: Sover ikke igennem - 5 mdr.
20. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Siljes mor
Tak for dit brev og hvor har du dog ret i det du skriver: "Tænk at skulle gå så meget imod alt hvad ens logiske sans siger. Det eneste man vil, er jo at tage sit barn op og trøste det.."
Men det er også uholdbart at skulle give bryst hele natten igennem og her skal du sige til dig selv, at det netop er trygheden og nærheden jeres datter har behov for og ikke brystet. Det behøver således ikke være dig, der tager dig af din datter mellem kl. 24-05/06 - det kan være far og han kan give alt andet end amning. Nogle gange hjælper det derfor at far tager 100pct over også selvom hun græder og protesterer. Så længe i er bevidste om at hun ikke græder fordi hun er sulten, men fordi hun hellere vil ligge hos jer... så skal hun jo så ikke have brystet.
Nogle gange hjælper det at give en flaske, måske far kan give hende en flaske med mme eller vælling sen aften. Det er ikke noget I skal gøre, du må også meget gerne amme, men nogle gange er det hvad der skal til. For det første har man som mor mulighed for at gå tidligere i seng og får ikke søvnen afbrudt kl. 23/24, for det andet, så ved far jo at hvis han ligesom har fået 100-200ml mme i lillepigen - ja så er hun altså ikke sulten, hvis hun vågner igen kl. 01, 03 osv. men kan med god samvittighed godt holdes hen til næste morgen tidlig, hvor hun naturligvis skal have lov til at blive ammet.
I skal selvfølgelig også sikre jer at hun spiser hvad hun har behov for i løbet af dagen. Er I kommet igang med skemaden? Ellers vil det være rigtig godt at gå igang med det nu, da hun er 5 måneder gammel og søger brystet så meget som hun gør. Jeg ved at I tidligere har givet lidt vælling og det synes jeg som sagt at I skal give hende sen aften, så I er helt sikre på at hun er fyldt godt op.
Jeg synes ikke det er for meget at kræve at hun kan undvære amning i 5 timer, hvis hun er fyldt godt op om dagen. Det kan du godt gøre med god samvittighed og du må her prøve at sige til dig selv, at hun også har behov for sammenhængende søvn. Man siger normalt at hvis far tager over, så vil man efter 3 nætter kunne se en forskel - efter 3 nætter vil hun således begynde at sove et lidt længere stræk om natten, vil ikke vågne helt så tit. Det kan være svært at se nogen forbedring, når man selv er smadder træt, for så flyder tiderne sammen. Men hvis far f.eks. skriver tidspunkterne ned for hvornår hun vågner og sover om natten, så vil I altså efter ca 3 nætter kunne se en forskel. Jeg tænker at det vil hjælpe jer at vide dette, det er et overskueligt tidsperspektiv...
En plan for dagen kunne se således ud nu:
Tidlig morgen 05/06: Amning og sover lidt videre.
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur 13.30-14
Eftermiddag 16-16.30: ammes
Sen eftermiddag: powernapper måske ½ times tid.
Aften 18: Grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash og lignende, vand af kop
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl. 20.
Sen aften 24: Ammes/flaske inden sengetid
Nat 24-05/06: Far tager over, vugger hende lidt, putter lidt med hende, forsøger med sutten, måske lidt vand, prøver at få hende til at sove uden brystet men giver hende nærhed og omsorg, som hun naturligt har behov for.
I skal være opmærksom på at børn i jeres datters alder naturligt har en fysisk uro i kroppen. Hun triller om dagen og øver sig også om natten, derfor får hun sig lagt i stillinger, som ikke er så behagelige for hende. Hun er stadig ikke motorisk så god at hun selv kan vende sig og derfor vågner hun - er urolig, småklynkende. Ikke fordi hun er sulten, men fordi hun har brug for hjælp til at skifte stilling. Prøv derfor at hjælpe hende med at blive lagt rigtigt igen. Hold hænderne på hende lille krop, kærtegn hende blidt osv. så hun kan mærke at I er der og så I hjælper hende med at finde fysisk ro. Det er vigtigt for hende lige i øjeblikket.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske