Svar: Han vågner når han bliver lagt ned i sin seng
20. februar 2004
Alder:
2 mdr.
Din dreng er kun 8 uger og er stadig så lille at han endnu ikke har en fast rytme.
Det er helt naturligt at han gerne vil ligge i dine arme og sove. Når han ligger hos dig kan han høre dit hjerteslå, fornemme din vejrtrækning og din stemme og det minder ham om da han lå inde i din mave. Det er derfor utroligt trygt og rart for ham at ligge der.
Du skriver at han også kan blive lagt, hvor han ligger og kigger. Det må han gerne. Det er meget flot hvis han allerede i en alder at 8 uger kan ligge og kigge og så falde i søvn af sig selv, uden gråd eller afsavn.
Du skriver ikke om du ammer ham, hvilket jeg så går ud fra. Du må godt forsøge at holde ham lidt til brystet i løbet af dagen, så han blive mættet godt af. Men det er godt fortsat at amme ham om natten, da dette er med til at stimulere mælkeproduktionen. Det er også meget fint at han sover fra 23 til 5 om morgenen. Du kan næsten ikke forlange mere.
Hvis han er rolig, når du lægger ham fra dig, så er der ikke noget problem i at han ligger og kigger. bliver han derimod ulykkelig, så du lægger ham ned, så må du tage ham op igen, trøste ham og atter forsøge. På den måde lærer han stille og roligt at du er der og at han trygt kan sove.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske