Svar: Soverytme, mad og amning
20. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Viggas mor
Selv tak og sikke en masse spørgsmål:o)
Det er en fin og helt alderssvarende plan for dagen du sender og det lyder foreløbig passende med både amning og tilbud om skemad og flaske.
De fleste børn vil, når de starter som Vigga, kunne begynde med 3 måltider skemad omkring 6 måneders alderen, således at de tilbydes skemad formiddag, til frokost og så igen om aftenen. En blid overgang til lidt ekstra, kan godt være lidt frugtmos om eftermiddagen som du foreslår.
Hvornår hun kan undvære brystet eller flaske efter skemad, afhænger helt af, hvor meget skemad hun spiser. Så længe hun søger brystet om natten, så synes jeg det er meget værd at du tilbyder hende brystet om dagen, så du med sikkerhed ved at hun har fået, hvad hun har behov for. Derfor behøver hun så heller ikke brystet mellem midnat og tidlig morgen. Omvendt - hvis du ikke tilbyder hende brystet nok om dagen, så vil hun naturligt søge det om natten...
Du må tro på at hun har en helt naturlig evne til at regulere sit behov. Hvis du således tilbyder hende bryst, flaske og vand af kop, så burde hun få sit væskebehov dækket. Du skal naturligvis holde øje med hvordan hun tisser, om maven fungere osv. som er tegn på at hun får væske nok.
Mange børn vågner om natten når de begynder med skemad og dette ofte fordi man som forældre tænker at barnet skal fyldes rigtig godt op med mad for at kunne sove. Desværre virker det ofte lidt modsat så alt for meget mad om aftenen giver mere uro. Barnets tarmsystem arbejder jo på højtryk for at nedbryde føden og det giver uroen. Derfor anbefaler jeg at man normalt begynder med skemaden om formiddagen eller til frokost og så efterfølgende, når barnet har vænnet sig til det, så begynder at give om aftenen. Nu hvor Vigga får 2 gange dagligt og måske kan begynde med 3, så er det normalt ikke noget større problem.
Det er helt fint at du giver hende allomin, syrnet eller almindelig til natten. Vælling er ikke noget hun skal have, hvis hun ikke bryder sig om det og hellere drikker allomin så er det helt okay.
Det er meget normalt at børn afviser brystet eller kun spiser kortvarigt i Viggas alder. Hun er så opmærksom på verden omkring sig at hun næsten ikke har tid til at spise, der skal ske så meget... Prøv dog at holde hende lidt til ilden, læg dig evt. med hende i soveværelset, nedrullede gardiner og dæmpet belysning og se om du så kan få hende til at spise lidt mere hos dig i løbet af dagen - igen for at hun ikke behøver det midt om natten.
I forhold til hendes alder, så må du dog gå ud fra at hun har behov for mælk sen aften og tidlig morgen - det er amningen midt om natten hun måske kan undvære - nogle børn kan først rigtigt undvære den omkring 6 måneders alderen, men det er et forsøg værd.
En plan for dagen med 2-3 måltider skemad kunne se således ud:
Tidlig morgen 05:00-06:00 Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9.30: Grød af ris, maj, hirse, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur 13-13.30
Eftermiddag 15-16: Flaske, evt lidt frugtmos
Sen eftermiddag powernapper
Aften 18: Grøntsagsmos, evt. lidt frugtmos til dessert som nu og vand af kop
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23.30-24: Ammes eller flaske
Nat 24-05/06: Forsøge at undvære amning eller flaske
Du spørger hvornår du vil kunne forvente at lægge din datter omkring kl. 20 og jeg tænker du skal prøve. Hun powernapper jo på dette tidspunkt og er således træt, men vågner måske lidt op til dåd, fordi du bader hende osv. Hvis denne rytme passer hende godt, så lad det være sådan... jeg tænker at når hun omkring 6 måneders alderen måske begynder at springe sin sene eftermiddagspowernap over, så vil hun også være mere træt om aftenen, gå tidligere til ro.
Jeg synes det vil være synd at stoppe amningen fordi du ikke er sikker på at hun får nok.. Du må et eller andet sted tro på at hvis der er noget i brystet så får hun det og ellers ville hun ikke gide ligge der. Du må også tro på at hvis hun tisser og udvikler sig, så får hun som sagt hvad hun skal have.
Når din datter vågner midt om natten, så prøve om du kan få hende til at sove videre uden brystet, hjælp hende med at skifte stilling, blive puttet igen og se om ikke det kan lade sig gøre uden at få mælk. Det vil være dejligt for jer begge bare at få 5 timers sammenhængende søvn og et eller andet sted tænker jeg at hun måske stadig væk gør det - hun sover bare fra kl 22 til 03, hvor det måske var mere hensigtsmæssigt at hun sov fra 24-05...
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske