Svar: Mad og træg mave
21. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Marc's mor
Det er rigtig godt at I fandt ud af at få Marc til at tage flaske ved hjælp af Mam sutten. Nogle gang er det netop et spørgsmål om at finde den rigtige facon..:o)
Derudover så har du fuldstændig ret i at det er meget vigtigt at hans mave bliver holdt igang og du må meget gerne give ham noget laktulose. Han må få 1ml pr, kg han vejer - det vil sige at hvis han vejer 6 kg, så må du altså give ham 6ml. Del dosis i 2, så han får 3ml morgen og 3ml aften og regulere ind, så afføringen er passende i konsistensen.
Når der er gang i maven, så er det vigtigt at du forsøger at holde maven videre igang ved at give ham større variation rent madmæssigt. Det vil være rigtig godt at han nogle gange får de lidt grovere grødtyper som havregrød og øllebrød, du kan også med fordel bruge lidt sveskemos som topping på den grød du laver eller nogle gange vælge at give ham lidt ren frugtmos, netop for at holde maven igang. Men derudover er det faktisk også meget vigtigt at I begynder med grøntsagsmosen.
Netop grøntsagsmos og det at veksle mellem grød og mos er vigtigt for hans mavetarmfunktion. Derudover har I mulighed for at variere hans tilbud om forskellige fødevarer ved også at give ham grøntsagsmos og fra 6 måneders alderen skal han jo igang med lidt kogt kød og fisk, som også skal puttes i mosen.
Du kan vælge at købe mos på glas, men du kan også lave mosen selv og her tage udgangspunkt i de grøntsager I andre spiser. Til at begynde med vil det være rigtig godt at du laver mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash, men stille og roligt må du også meget gerne bruge pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. De er også rigtigt gode at bruge og Marc må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Det er også en god idé at give ham agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker, brødskorper, gulerødder i stave, at sidde med i hånden. Men da han allerede har tænder, så skal du holde øje med ham og sikre dig at han ikke får bidt et stykke af.
Netop æble kan være svært til dette, men f.eks. appelsin eller mandarin, et stykke melon eller blomme, eller en blød moden pære er lettere at sidde og sutte på uden at den knækker i stykker. Han lyder parat og det er vigtigt at du prøver - men du skal selvfølgelig også være parat...
Bliv ved med at tilbyde ham vand af kop til måltiderne så du er sikker på at han ikke mangler væske. Maven skal holdes igang.
En plan for dagen til et 6 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 9.30: Havregrød, flerkornsgrød evt. med lidt frugtmos, vand af kop. Sidde med lidt frugt, brødskorper eller lignende i hånden.
Tilbydes flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Øllebrød eller grøntsagsmos, begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen, når han har vænnet sig lidt til det. Vand af kop
Tilbydes flaske og puttes til middagslur mellem 13-14
Eftermiddag 16-16.30: Flaske eller amning, når mor og Marc mødes igen, kan om eftermiddagsen også få lidt frugtmos eller frisk frugt for at holde maven lidt igang og igen vand af kop til
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Hvis du f.eks. lave kartoffelmos med sødmælk, så kan I alle spise det samme. Hvis du laver lidt sovs til maden, så kan han også få lidt af det på sin mos. Han må meget gerne få mad som smager af noget og som er lavet med udgangspunkt i den mad I spiser. Vand af kop. Sidder med ved bordet i sin høje stol og kan her få brødskorper, agurkestykker og lignende at sidde med imens I spiser færdig.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Nat 24-06: Sover
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske