Svar: At sove
21. januar 2008
Alder:
16 mdr.
Kære MA
Først et stort tillykke med at du venter dig igen og det er jo lige oppe over.. og så en lille pige, hvor er det dejligt for jer:o)
I er meget omsorgsfulde og nærværende omkring jeres dreng og der er ingen tvivl om at I ønsker ham det bedste. Jeres familie har dog også brug for at fungere og især nu, hvor der skal være plads til en lille en mere... derfor er det rigtig fint at I nu beslutter jer for, hvordan I vil putte jeres dreng og så holder fast i denne beslutning.
Han er nu så gammel at han rent faktisk begynder at forstå og kunne forholde sig til at I er inde i stuen. I behøver således ikke længere blive siddende hos ham, når han skal sove. Det er fint at gøre det kortvarigt, læse en historie osv. og så sige godnat på en stille og rolig, kærlig måde hvorefter I går. Fortæl ham at I er der, at I passer på ham osv. betryg ham i at han roligt kan lægge sig til at sove.
Prøv at køre med et interval der hedder ca 3 minutter og gå tilbage til ham selvom han ikke græder eller protesterer - simpelthen for hele tiden at vise ham at I er der og at han kan tro jer, når I siger at I kommer igen.
Prøv også at holde jer lidt i nærheden, tag f.eks. strygetøj, computer eller lignede op i nærheden hvor han sover, så I verbalt kan minde ham om at han skal lægge sig ned og sove nu. Det at han selv lægger sig ned og på den måde holder sig i sin seng, er faktisk et vigtigt skridt mod at lære at ligge der og få gode sovevaner. Så hvis I kan være i nærheden eller gå lidt fra eller til og en gang imellem fortælle ham "Mor er lige her, læg dig ned Xander, nat nat" eller lignende så vil det være rigtig godt.
Det er vigtigt at I forsøger at lærer ham det nu, fordi børn omkring 1½ års alderen ofte begynder at få lidt mere urolig søvn om natten. De begynder at have lidt farefornemmelse, drømmer derfor mere og vågner mere hyppigt op med gråd. Da Xander samtidig med denne alder også skal forholde sig til at være storebror og det således vil ske rigtig meget i hans lille liv (uden at det på nogen måde er negativt:o)) så vil det være rigtig godt, hvis I virkelig arbejder på de gode sovevaner nu.
Derfor synes jeg også at I skal forsøge om I om natten kan få ham til at sove videre i hans egen seng og ikke længere komme ind til jer kl. 03. Der kan være en fare for at dette tidspunkt flytter sig frem, så han vågner kl. 02, kl. 01 og kl 24 og faktisk til sidst så kun vil sove hos jer og det dur ikke i længden. Prøv derfor at holde ham i hans egen seng så længe som muligt og lad ham så komme ind til jer tidlig morgen, hvis han har behov for det. Hyggeligt skal det jo også være en gang imellem:o)
Alternativet kan fint være en madras på gulvet i soveværelset. Det kan være lidt lettere at komme fra en madras til egen seng, end fra dobbeltseng til egen seng.. Igen skal I dog også tænke på at lillesøster kommer snart og hun fylder også og skal jo også have plads. Hun vil have behov for mad om natten og hvis børnene således vågner på skift og kræver jeres opmærksomhed så kan det blive rigtig hårdt at holde til. Derfor skal Xander igen, så vidt muligt sove i sin egen seng på sit eget værelse.
Det er også meget vigtigt at I prøver at skelne hans gråd fra hinanden. Det er klart at når han klynger sig til jer, så er det fordi han har behov for det og det er også her at I oplever at han lægger sig til at sove på 15 minutter. Men når det bliver en leg, når han søger underholdning, så er det vigtigt at I går - det handler ikke om at han er utryg, men om at han skal lære at I rent faktisk mener han skal sove nu - og når det går op for ham, så kan han naturligt godt blive frustreret og det er okay.
Børn i Xander´s alder bliver frustrerede - de kan blive så ulykkelig og så rasende, når ting ikke går efter deres hoved - de vil så meget og nogle gange må man som forældre sig nej og det gør dem oprigtigt kede af det. Men det skal være okay, for børn skal også lære at tackle deres frustration, de skal også lære at man nogle gange ikke kan få det man gerne vil, lære at nogle gange er forældre dem som ved bedst og I ved f.eks. hvornår det er sengetid, så man kan være frisk næste dag.
Derfor er det enormt vigtigt at I kan rumme hans frustrationer. Det betyder at I skal kunne klare at han bliver ked af det, at I ikke tager det personligt eller søger at ændre det. Han skal have lov til at føle det er uretfærdigt at han skal sove, når I sidder i stuen og hygger jer, sådan ville I jo også have det, men det er vigtigt for ham at få sin søvn og derfor siger I nej og fortæller at han skal sove.
Når I kan mærke at han er frustreret, så hjælp ham med at sætte ord på "Du bliver bare så ked af det lige nu", "Xander vil bare så gerne lege, men vi leger igen i morgen, nu skal Xander sove" osv. så I med ord fortæller ham at I godt forstår ham, men samtidig holder fast i den regel I har - nu skal han sove.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med det hele - også den forestående fødsel. Og jeg er meget glad for at høre at I har det så godt alle sammen. Pas godt på hinanden fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske