Svar: Funderinger omkring søvn
21. januar 2008
Alder:
16 mdr.
Kære Rikke
Det lyder ganske rigtigt som om at Niklas har et godt sovehjerte og hvor er det dejligt:o) Som udgangspunkt så må du tro på at han selv er i stand til at regulere sin søvn og det lyder faktisk sådan.
Netop det at han i weekenden tager sig en ekstra lang lur, når han ikke vækkes og skal op, viser jo at han så der indhenter det måske forsømte i løbet af ugen. Du skal således ikke være bange for at han sover for meget eller sover for lidt - det regulerer han fint og det er helt super.
Når han vægrer sig mod at falde i søvn, så handler det om at han netop nu begynder at være bevidst om at I er inde i stuen. Hvor han før var nødt til at se jer for at vide at I var der, så er han nu blevet så gammel, at han forstår at I sidder og hygger jer og at han skal sove for sig selv... det protesterer han naturligvis imod og det er okay, det må han gerne.
Det er dog vigtigt at I fortsat holder fast i at han skal sove, lægge sig ned i sin seng, falde i søvn der. I skal altså gøre præcist som I gør og det er helt fint at I sætter jer hos ham, så han falder til ro, men hele tiden en balance imellem at han skal føle sig tryg men også forstå at det er sovetid nu.
Netop fordi han er så meget mere bevidst nu (og det bliver mere og mere) så er det vigtigt at I ikke begynder at tage ham ind i stuen, ind i jeres seng osv. for så vil han naturligvis søge dette mere og mere. Igen helt naturligt og ikke noget man kan fortænke ham i, men lige nu er han ikke bange og utryg, lyder bare til at være til utilfreds med situationen...
Når han bliver omkring 1½ år, så vil de fleste børn have en periode hvor de vågner mere, græder om natten osv. så også at den grund er det rigtig godt at skabe gode sovevaner nu og altså bibeholde de gode rutiner I har.
Det er helt fint at spille lidt musik eller lignende for ham, når han skal sove. Så føler han sig ikke så alene og hvis man spiller det samme igen og igen, så giver det jo også tryghed, er en del af ritualet, det som viser at det er sovetid nu.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske