Svar: Stadig ske-problemer
21. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Lise
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at holde pause med skemaden. Prøv du bare at holde en pause en lille uges tid og forsøg så i stedet med mad, som din datter kan sidde med i hånden.
Det kan være brødskorper, agurkestænger, gulerod, stykker af rød peberfrugt, frisk frugt som appelsin, melon, blommer, fersken, mandarin osv. Det kan også være kartoffelbåde, små kogte blomkåls og broccolihoveder og lignende - altså prøv at give hende lidt af jeres mad, som hun kan sidde med, smage på.
Det gør ikke så meget at der ikke glider særlig meget indenbords. Det der er vigtigt er at hun skal øve sig og lærer at det at putte i munden er dejligt og at det kan smage af noget forskelligt. Når der så er gået en uges tid, så prøv med skemaden igen.
Det er svært at indføre nyt, når hun har været syg, så er det helt okay at holde en pause og hun får jo sin mælk, så det er okay... Hun skal også lige have en chance:o) Men du skal naturligvis sikre dig at hun ikke drikker så meget mælk at hun ingen appetit har, så når I begynder med skemaden igen, så skal det være før hun tilbydes flaske. Følg planen jeg sendte dig den 16. januar.
Med hensyn til modermælkserstatning Nan H.A.2 så findes denne ikke i Danmark. Jeg kan derfor ikke fortælle dig hvorvidt den er fuldgyldig eller ej, men det må stå på pakken... Ud fra din beskrivelse om at den er tykkere og virker mere vællingagtig i konsistensen, så synes jeg du skal bruge den som en vælling. Altså evt. give den om aftenen inden din datter skal sove, men så i øvrigt bibeholde Nan HA1 resten af døgnet. Også fordi Emma jo trives rigtig godt på Nan HA1, så er der umiddelbart ingen grund til at skifte.
Generelt er det hvad man anbefaler i Danmark - hvis barnet trives rigtig godt med erstatning af type 1, så bibeholdes dette indtil barnet ikke har behov for mme mere. Hvis barnet derimod skal indtage meget store mængder mme af type 1 for at trives, så kan man med fordel skifte til type 2. Nogle børn kan jo pludselig komme på på måske 1500ml i døgnet for at blive mætte og her skal barnet naturligvis skifte til type 2.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske