Svar: Ammestop - hvordan?
20. februar 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Kristine
Med den alder din søn har og den måde du har nedtrappet amningen på indtil videre burde det ikke være hensigtsmæssigt med medicin til at stoppe mælkeproduktion. Det burde gå over af sig selv.
Det er dog vigtigt at dit bryst ikke vedbliver at være fyldt og smertefuldt. Jeg vil derfor foreslå dig at du malker ud. Du skal kun malke så længe at mælken flyder let, så spændingen fjernes og brystet føles blødt. Det er vigtigt at du ikke bruger maskinen/pumpen så længe at du stimulerer til yderligere mælkedannelse. Det kan være en svært balance at vide, hvornår man skal stoppe udmalkning og du må fornemme dig frem.
En enkelt udmalkning kan måske være nok eller du skal malke ud en enkelt gang dagligt de næste dage. Derudover er det en god idé at tage en lidt tætsiddende BH på.
Hvis din søn fortsat spiser lidt hos dig, så kan du få ham til at spise den en gang i døgnet, hvis han slet ikke har været på de sidste dage, så brug en pumpe/maskine.
Hold øje med det bryst. Hvis det bliver yderligere smertefuldt, rødt, varmt, hårdt og hvis du får symptomer der minder om influenze, så har du højst sandsynligt fået en brystbetændelse og du må til lægen.
Hvis din søn er tørstig om natten, kan du tilbyde ham lidt vand at drikke i stedet for brystet.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske