Svar: Mad og gråd
21. januar 2008
Alder:
8 mdr.
Kære frustrerede mor
Det lyder som om at din datter af en eller andet grund forbinder det at sidde i høj stol med noget som ikke er rart eller behageligt og jeg tænker derfor at du må forsøge at gøre det spændende, gøre det hyggeligt.
Derfor er det meget vigtigt at du bevarer roen og prøver at snakke stille og roligt med hende, det nytter således ikke noget at slå i bordet selvom du bliver frustreret, men i stedet må du forsøge at berolige hende og få hendes interesse samlet omkring maden og det der skal foregå, når I sidder ved bordet.
Jeg ved jo fra dit tidligere brev at Katrine ikke er særligt glad for at få skeen i øjeblikket og måske føler hun sig lidt presset til at spise. Det er måske også derfor der nogle dage går fra kl. 11 og til kl. 15 uden at hun har siddet ved bordet, uden at hun er tilbudt noget og det skal I ud over. Du skal prøve at følge den dagsplan som jeg har sendt dig tidligere og gøre stemningen ved bordet rar.
Børn kan vægre sig mod den høje stol og mod at sidde ved bordet af mange årsager. Jeg ved jo ikke hvordan I forældre har det med hinanden, men hvis børnene oplever dårlig stemning omkring middagsbordet eller i dagligdagen generelt, så kan det også meget let give sig udslag i at barnet ikke vil sidde med ved bordet. Det som skulle være hyggeligt kan jo virke enormt ubehageligt...
Prøv derfor at skabe ro og harmoni, tænd et stearin lys, gør det lidt hyggeligt og hvis hun så græder, så afled hende ved at tilbyde hende noget at sidde med i hånden. Lad være at sætte hende i stolen før du er parat til at give hende noget, stil evt. lidt mad på bordet frem til hende før du sætter hende ned, så hun med det samme kan koncentrere sig lidt om det, der er på tallerkenen...
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske