Brev:
Søvn og mad - 2 mdr.
21. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Søvn og mad - 2 mdr.
Hej Helen
Efter at have opgivet egen sundhedsplejerske, sætter jeg min lid til dig - efter at have set dine meget fyldestgørende svar til andre mødre på sitet.
Min søn, født 11.11.07, 4200 og 51 cm er nu 12 uger og vejer 7,5 kg. Jeg stoppede amningen da han var 5 uger gammel, da søvn over 1½ time ikke eksisterede og jeg havde brug for at far kunne aflaste. Derudover har vi kæmpet med en tosset vågenperiode, som lå mellem 01 og 06 - dødhårdt - og fået den nogenlunde vendt og en dag kan se sådan her ud:
06 - flaske, ca 100 ml - er stadig meget træt og en kamp at holde ham blot en time
08 - bliver vækket da storebror skal i børnehave, får 100 ml mere og sover igen ved 9.15 tiden. sover altid 2½ time (og blev han ikke vækket første gang tager han også gerne 2½ time der)
11.45 100-150 ml - kan med mange krumspring holde ham vågen i 1½ time og lægger ham så igen kl 13.15. han sover gerne 2½ time
15.45 140-160 ml - træt igen efter maks 2 timer - og sover igen ved 18.00 tiden
vågner ved efter 1½ times tid og spiser så med 1-1½ times mellemrum indtil midnat - og klarer næsten at få 4-500 ml i sig (halvdelen eller mere end det han får på en hel dag!!!!)
vågner så kl. 02 og får 130 ml og igen kl. 04 ca 130 ml
Mit spørgsmål: han vejer 7,5 kg og alle fabler om at mad mængden skal svare til 1/6 af kropsvægt - han får mellem 800-950 ml om dagen og han er utrolig svær at få mælk i hele den første halvdel af dagen, altså indtil 18-19 tiden aften og hele natten går det også fint. Der spiser han mængden over 3-4 gange kun afbrudt af en bøvs - men om dagen skal jeg kæmpe for at få de 100 i ham, og det er over 1-1½ time og virkelig frustreret er jeg efterhånden.
Han er heller ikke så glad mere om dagen - man kan slå ham for et smil eller to i ganske kort tid af gangen og han hverken vil sidde eller ligge selv - sådan har det været de sidste 5 dage - førhen spiste han mere om dagen og var gladere... hvad er gået galt og hvordan vender jeg det?
På forhånd tak, Karen