Svar: Søvn og mad - 2 mdr.
21. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Karen
Tak for dit brev og velkommen til, jeg er meget glad for at du vælger at skrive til mig, men er selvfølgelig ked at at høre, at du ikke har kunne bruge din egen sundhedsplejerske:o)
Det er rigtig fint at du er begyndt at give flaske, så din mand også kan overtage lidt og så du får lidt tid frigivet til jeres store dreng, som jo stadig også er lille... Samtidig så ved du jo præcist, hvor meget mælk din dreng får på flasken og det er således lettere at finde ud af om han er sulten eller hvorfor han græder, når han græder.
Det er rigtigt at tommelfingerreglen lyder at børn skal drikke ca 1/6 af deres vægt i døgnet. Dette er dog kun vejledende og nogle børn drikker mindre, andre drikker mere. Hvis du ammede ville du faktisk ikke vide, hvor meget din dreng egentlig fik og de undersøgelser som jeg kender til viser faktisk at de fleste ammebørn ligger på ca 800-1000ml i døgnet, derfor lyder din drengs indtag på lige præcis mellem 800-950ml helt super og det lyder jo også som om at han vokser og har det godt med det.
Du fortæller at han nu vejer 7,5 kg, hvor han ved fødslen vejede 4200 - han er ikke engang 3 måneder endnu og har på nær et kg fordoblet sin fødselsvægt, hvilket er super fint. Jeg synes du skal prøve at slappe lidt af og så tro på at han godt selv kan styre sit indtag. Det er helt okay at han er mere sulten om eftermiddagen og om aftenen, på den måde fylder han sig rigtig godt op til natten, hvor han så kan sove et lidt længere stræk.
Det betyder naturligvis ikke at han ikke skal have mælk i løbet af formiddagen, for det skal du også give ham, men det er helt fint, hvis han kun vil tage 100ml af gangen - tro på at han kan regulere det selv. Han sover jo fint på den mængde og det er rigtig godt.
Du skriver at han ikke virker så glad mere og jeg tænker at det måske hænger sammen med at han føler sig presset til at spise. Hvis du således prøver at slappe lidt af omkring det, forsøger at regulere ind efter hvad han viser dig, så får du måske din lille glade søn tilbage... han lyder altså bestemt ikke til at mangle noget lige nu og planen for dagen er fin. Han sover hyppigt, men det er okay, når han ikke er ældre og det har han også behov for at regulere lidt selv.
Håber dette hjælper dig lidt videre og giver dig lidt ro:o) Du kan i livets bog finde de sidste nye vækst kurver fra WHO, prøv at tegne ham ind der, så kan du se hvor fint han ligger og således også holde øje med at han følger sin kurve og får, hvad han har behov for...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske