Brev:
Får han nok mælk?
21. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Får han nok mælk?
Kære Helen
Endnu et par spørgsmål fra min side...:
Sebastian er nu næsten 6 mdr. Han har fået 3 måltider skemad i ca. 14 dage nu, og det går rigtig fint. Men... han tager ikke så meget MME mere, og nu er jeg bekymret for, om han får nok mælk.
Dagen ser ca. sådan ud:
Kl. 6: Vågner, får ca. 200 ml MME og sover videre
Kl. 8.: Vågner
Kl. 9: Grød (hirse, majs ell. ris) m. forskelligt frugtmos + vand
Kl. 10.30: Tilbydes flaske - men drikker ikke noget, lægges til formiddagslur
Kl. 12: Vågner, frokost: kartoffelmos med forskelligt grøntsagsmos + vand, frugtmos til dessert
Kl. 14.30: Tilbydes flaske - men drikker ikke noget, lægges til eftermiddagslur
Kl. 17: Vågner, tilbydes flaske, tager 100- 150 ml. MME
Kl. 18.30: Aftensmad: Kartoffelmos med forskelligt grøntsagsmos + vand, frugtmos til dessert
Kl. 19.30: Tilbydes flaske - men drikker ikke noget, lægges i seng
Kl. 23: 240 ml. vælling "i søvne", tager stort set altid hele flasken.
De sidste par dage har vi ladet være med at tilbyde flasken før eftermiddagsluren og også når han skal lægges i seng om aftenen.
Sebastian vågner for tiden højst to gange om natten, og falder hurtigt i søvn igen, så han virker ikke sulten.
Han spiser rigtig godt (ca. 2 dl. pr måltid, vil jeg tro), og jeg tænker på, om han måske skal have mindre portioner for at gøre plads til mælken? Men han skal vel have, indtil han selv giver udtryk for, at han ikke vil have mere...?
Jeg har også forsøgt at lade være med at give frugtmos til dessert, men det har ikke ændret hans "mælke-lyst".
Det er far, der giver flasken med vælling kl. 23, hvor Sebastian stort set altid spiser rub og stub. Men det er vel ikke tilrådeligt at erstatte MME med vælling i løbet af dagen?
Det skal siges, at al skemaden laves på MME + fedtstof
Som nævnt nærmer Sebastian sig de 6 mdr., og her er det vel ok, at vi begynder at give ham grovere grød (havre og rug f.eks.)?
Hvad med de øvrige måltider?
Til sidst vil jeg lige høre dig: Sebastian har fået to tænder i undermunden - man kan se takkerne, der stikker op. Skal vi i gang med at børste dem allerede nu?
Kærlig hilsen
Sebastians mor