Svar: Får han nok mælk?
21. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Sebastians mor
I forhold til at Sebastian ikke er ældre end han er, så synes jeg umiddelbart at han mælkeindtag er lidt for lille. Det skyldes sandsynligvis at han netop spiser 2 dl. grød/mos af gangen og det skal I regulere ind, så der også er plads til mælken.
Det er rigtig godt at han er så glad for sin skemad, men mælk skal fortsat fylde mere end skemaden gør og det gør den ikke. Han spiser godt 6 dl. skemad, men får måske kun 500ml mme/vælling og det er ikke okay. Det er bedre, hvis det er omvendt. Derfor synes jeg at I skal prøve kun at give Sebastian ca 1 dl. grød/mos og så følge efter med en flaske bagefter - bare 50-100ml ekstra mme der, kan være rigtig godt.
Man kan sige at de 400ml mme/vælling er nok til at sikre ham hans jernbehov, men med den alder han har, så synes jeg ikke han skal ligge under 600ml, så prøv om I kan få det i ham:o) Meget mere behøver han så heller ikke at få fordi I jo bruger mme i maden og fordi han spiser så godt af det, så på den måde bliver han også dækket ind og det er også vigtigt at prioritere at han rent faktisk spiser godt...
Med hensyn til grød så må I gerne begynde med havregrød og øllebrød og I må også meget gerne begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen, samt bruge mange flere forskellige grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Til at sidde med i hænderne, kan du købe et mørkt rugbrød, skære det i humpler som du rister i ovnen, du kan også give ham andre former for brødskorper, men du skal være opmærksom på at han ikke må få for meget med hvede, på grund af gluten. Så indtaget af glutenholdige produkter må stige gradvist.
Giv ham også gerne agurkeskiver og lignende at sidde med selv, naturligvis under opsyn, så I sikrer at han ikke får noget galt i halsen.
Det er vigtigt at I giver ham vand til måltiderne, så han også på den måde får ekstra væske og det er ikke tilrådeligt at udskifte mme med vælling dagen igennem, da vælling mætter mere og således vil nedsætte hans mælkeindtag yderligere. Alternativet til flasken inden lurene om dagen (de skal jo væk omkring 7 måneders alderen...) kan i stedet være at give ham lidt kold mme af en kop, som alternativ til sødmælk. Modermælkserstatning type 2 kan ofte opblandet med koldt vand eller I kan købe en brik og give ham lidt af det.
Med hensyn til tænder, så er det rigtigt at begynde at børste disse nu - børst to gange dagligt, morgen og aften. Brug en lille smule tandpasta svarende til størrelsen på hans lillefingernegl.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej:o) Dejligt at høre at det går så godt...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske