Brev:
Vågner tidligt men stadig træt
21. januar 2008
Alder:
13 mdr.
Vågner tidligt men stadig træt
Kære Helen,
De sidste tre ugers tid har vores 13 mdr. gamle datter fået til vane at vågne lige omkring kl. 6 om morgenen og græde indtil vi kommer og tager hende op. Hun virker stadig meget træt men bliver helt ulykkelig hvis vi prøver at putte hende igen. Hun er dog ikke klar til at stå op igen, så vi har taget hende ind i vores seng, hvor hun efter nogen mosen rundt for det meste falder i søvn igen ½-1 time, inden hun vågner rigtigt, glad og veloplagt.
Det lyder nok som lidt af et luksusproblem, men det ville jo være rart at slippe for at få vores søvn afbrudt på den måde. Mon du har nogen forklaringer på, hvad der er årsagen? Jeg er bange for at vi ved at tage hende ind har fået hende ind i en vane hvor hun tror at det skal hun bare.
Hun plejede ellers at vågne noget senere om morgenen, glad og fornøjet og sidde i sin seng og lege lidt, indtil vi kom ind. Men nu er hun bare ked af det og træt. Det virker dog ikke som om hun er sulten, synes vi.
Det startede ca 1 uge efter vi stoppede med at give en flaske vælling ved midnat. De første dage efter hun havde vænnet sig til at hun ikke fik den (det var slet ikke så svært som vi havde troet at få hende fra den ide!) sov hun faktisk uden at vågne et par nætter. Men nu vågner hun normalt et par gange igen og skal have sutten - og så altså denne opvågning omkring kl 6 hvor hun ikke er til at få til at falde til ro med mindre hun ligger med os. Det er lidt spøjst for hun plejer ellers slet ikke at være til at ligge og putte - hun har alt for meget krudt til at sidde eller ligge stille, skal altid på opdagelse, også selvom hun er dødtræt.
Jeg har tænkt på om det kan have at gøre med at hun er begyndt at gå rigtigt, så hun kommer lidt mere omkring end tidligere. Hun er også begyndt virkelig at kommunikere med lyde og tegn så måske det handler om at være usikker om natten... Men hvorfor så netop på dette tidspunkt? Det er med 10 minutter + og - hun vågner! Hun er også lige begyndt i dagpleje, men hun startede faktisk sit opvågningsnummer i ugen før, så det kan ikke rigtig have været årsagen i første omgang...
Måske du har lidt forklaringer og gode råd?
Med venlig hilsen,
Ann-Christina