Svar: Vågner tidligt men stadig træt
21. januar 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Ann-Christina
Det er rigtig godt tænkt og helt rigtigt at din datter vågner fordi hun nu er begyndt at gå og derfor oplever mere af verden. Samtidig betyder det også at hende fysiske kontakt til jer bliver mere og mere nedsat i løbet af dagen, - hun har for travlt til at sidde og kæle og nusse, men hun har naturligt stadig stort behov for det og derfor søger hun det om morgenen. Derfor er det pludselig rigtig dejligt for hende at putte tæt med jer, lægge sig ind til jer og føle sig omsluttet.
Det har også noget at sige, at hun nu er startet dagpleje og derfor også oplevet at I går fra hende, hun er stadig ikke helt gammel nok til at vide, at I er der når hun ikke kan se jer og derfor har hun på samme måde behov for lidt mere fysisk kontakt.
I kan prøve om I i løbet af dagen kan give hende mere fysisk kontakt, måske I kunne indføre lidt massage om aftenen, så I får hende rørt over hele kroppen og også hjælper hende med på den måde at finde fysisk ro, nu hvor hun er så aktiv som hun er. Og så kan I forsøge om I kan putte hende med en tår vand og lidt kærtegn, når hun vågner kl. 06.
Ellers er jeg af den holdning at børn skal have lov til at komme ind til forældrene tidlig morgen... de større børn, som kan stige ud af deres seng, nyder også ofte at komme trissende med puden under armen og det synes jeg personligt at der skal være plads til... så længe de har behov:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske