Svar: Ammer hver 2 time og vil gerne have mere søvn
21. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Nu hvor din dreng er blevet 4 måneder og også er begyndt med lidt skemad, så synes jeg det lyder som en god idé, hvis I kunne forsøge med lidt struktur i løbet af dagen. Det vil sige lidt mere fast plan for, hvornår han spiser skemad, hvornår han tilbydes bryst og hvornår han puttes til sine lure. Du må således godt begynde at kigge lidt mere på klokken og så forsøge at lave dage som ligner hinanden lidt mere - ikke bare rutinemæssigt, men også tidsmæssigt.
Derudover vil jeg sige at de fleste børn 4 måneders alderen vil sove ca 3 lure dagligt, ofte vil lurene vare måske 5 timer sammenlagt og barnet vil om natten sove ca 10 timer - dog naturligvis afbrudt af at få mælk. Sammenlagt sover barnet altså ca 15 timer i døgnet. Hvornår jeres dreng er parat til at blive puttet om aftenen afhænger således meget af hvordan hans rytme om dagen i øvrigt er, hvor sent han sover sin sidste lur osv. Det er således meget normalt at børn i denne alder er meget vågne om aftenen, gerne vil spise meget tit og således går meget sent i seng. Dette fordi de om aftenen fylder sig ekstra op med mælk, for så at kunne sove et lidt længere og mere sammenhængende stræk om natten.
Det er også normalt at børn i denne alder har behov for hyppigere amning end tidligere fordi de er ved at være så store at mælkemængden skal sættes ekstra op. Netop ved at spise hyppigere producerer du mere mælk og i løbet af et par døgn vil du således også mætte din dreng lidt mere, hvorved han så måske (forhåbentlig) også kan sove lidt bedre.
En plan for dagen, hvor jeg forsøger at tage hensyn til hyppigere amning, skemad og måske lidt mere nattesøvn, kunne derfor godt se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 08: Vågner med en amning
Formiddag 10: Ammes og puttes til formiddagslur, sover måske 1½ time
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse eller boghvede, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur, sover her lidt længere måske 2-2½ time
Eftermiddag 15-16: Ammes igen
Tager sen eftermiddag mellem 17-18 endnu en lille lur og hvornår han vågner af denne påvirker naturligvis tidspunktet for at blive puttet om aftenen
Aften 18.30: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, igen med lidt frugtmos som topping og vand af kop. ...
...
Ammes efter behov i løbet af aftenen, som sagt spiser mange børn i denne alder meget hyppigt hele aftenen igennem og er måske først putteklar mellem kl. 21-22...
Det betyder også at barnet måske derfor vil have behov for mælk igen omkring kl 01, men så vil barnet til gengæld kunne sove til næste morgen tidlig kl. 05/06...
Amningen om natten afhænger således af, hvordan barnet i øvrigt har spist og er blevet ammet i løbet af dagen og i løbet af aftenen. Der er også børn som kan puttes kl. 20 med amning blive ammet igen kl. 24 og så sove til kl. 05... men det kan du ikke forvente ved et 4 måneders barn.
Jeg kan forstå på dig at du meget gerne vil have ham til at tage både flaske og sut og her er der ikke andet at gøre en at blive ved med at forsøge. Det er rigtigt at børn der får flaske ofte ikke spiser så hyppigt som børn der får bryst, modermælkserstatningen mætter lidt mere end brystmælken gør. Derfor oplever nogle forældre at barnet sover bedre på modermælkserstatning eller vælling.
Hvis du vil give din dreng erstatning og du ikke får ham til at tage det på flaske, så må alternativet så være en kop. så må han lappe modermælkserstatningen i sig og på den måde få det ekstra.
Det er dog en god idé at forsøge med flere forskellige flaskesutter og almindelige sutter. Prøv både de flade og de runde typer, prøv naturgummi og silikone. Prøv f.eks. Mam eller Nuby sutter - dem har nogen held med at få barnet til at tage.
Når han skal sove, så svøb ham, så han ligger tæt pakket, også selvom han er en stor dreng. Hvis I bruger voksepose eller lignende til ham i barnevognen, så tage den med over i sengen og lad ham sove i den om natten også. Lige nu er det han kender til at blive vugget i søvn og få brystet, det er tæthed og nærhed. Prøv derfor om du ikke kan amme ham og putte ham og så sidde ved siden af ham og vugge ham lidt. Put ham godt i dynen, så han føler sig omsluttet og så vugge ham lidt imens han ligger ned. Græder han, må du naturligvis tage ham op, trøste ham og putte ham igen. Forsøg igen og igen, at berolige og få ham til at sove i sengen.
Med til dette hører dog også at det er lettere at lære børn dette om dagen før om aftenen, så tag en ting af gangen og overfør så dagsritualet til om aftenen også:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske