Svar: Gode sovevaner til datter på 13 mdr
20. februar 2004
Alder:
13 mdr.
Kære Annette Andersen
Din datter føler sig forladt og dermed utryg, når du går fra hende. Derfor brokker hun sig.
Jeg er ikke tilhænger af at børn skal græde sig i søvn, men nogle børn ser putteseancen som en oplagt mulighed for underholdning og kan kræve deres forældres tilstedeværelse i timevis. Ikke fordi de er bange, men fordi de synes det er sjovt.
På hvilken måde brokker din datter sig? Mit råd afhænger netop af dette. Hvis hun er ulykkelig og grædende, så må du tage hende op og trøste hende, men hvis hun "bare" brokker og generlt virker utilfreds, så kan du prøve det der kaldes se-til metoden.
Du laver en fast rutine for din datter. Det kan være at komme i bad, få ren ble og nattøj på, få en flaske eller en kop vand, få børstet tænder og blive puttet med en historie, en sang en spilledåse eller hvad der nu passer til jer. Det der er vigtigt er at man gør det samme igen og igen, simpelthen fordi børn elsker ritualer, gentagelser,- det gør dem trygge.
Når du så har puttet din datter, så siger du godnat og går ud af værelset. Bliver hun ulykkelig, må du ind til hende igen, ellers venter du ca 3 minutter og kigger ind til hende. Simpelthen for at vise hende at du er der og at hun trygt kan lægge sig til at sove. Nogle børn stiller sig op i sengen, hvis hun gør det, så hjælper du hende ned igen, putter igen osv. Forhåbentlig vil hun efterhånden finde ud af at det er okay og at hun godt kan falde til ro.
I begyndelsen kan det godt være at du skal bruge en time på det og det kræver meget tålmodighed. Men at indarbejde en ny rutine tager tid og det skal nok komme.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske