Brev:
Sprog - 17 mdr.
21. januar 2008
Alder:
17 mdr.
Sprog - 17 mdr.
Hej Helen.
Mit spørgsmål denne gang drejer sig om sprogudvikling. Jeg kender ikke så mange andre børn på min søns alder og har derfor ikke noget at sammenligne med, derfor må jeg rette min undren til dig.
Hvor meget er det normalt at et barn på ca. 17 mdr. snakker (så det kan forstås)? Jakob siger stadig ikke "mor" eller "far", "mad", "hund" eller andet, som jeg ellers ville mene er nogle af de ord han kender godt.
Vi har fået lært ham at sige "tørstig", for at vi bedre kunne forstå når det var det han ville. Det er så efter LANG tids "træning" blevet til "årdiii", og er så gået i stå der.
Jeg troede at han - når først han havde fået betydningen af et ord - ville begynde at finpudse udtalen?
Ellers er det kun "hej", "nej", "ja" vi forstår.
Til gengæld har han nogle få faste ord, som han bruger ofte, og som han helt tydeligt vil fortælle noget med, men de giver ingen mening for os.
Jeg har prøvet at øve på ord som f.eks. "mor", "far" og "ske" sammen med ham, ved at få ham til at se på mine mundbevægelser og lytte til lyden, men han ser bare helt uforstående på mig og viser INTET tegn på at udvikle de rigtige ord.
Jeg er også i tvivl om hvor meget han forstår af det vi siger, når nu vi ikke selv forstår hans sprog så godt?
Jeg har for nyligt besøgt en pige fra min mødregruppe, som har en datter på Jakobs alder. Da jeg så hvor meget hun reagerede på det moderen sagde blev jeg overrasket. Hvis hun f.eks. sagde "kom, du skal skiftes", gik pigen direkte ud til puslebordet, eller hvis hun sagde "kan du hente bamsen til mor" gik pigen ind på værelset, hentede bamsen og afleverede den til mor.
Så meget reagerer Jakob slet ikke på det jeg siger, og jeg ved slet ikke om han forstår så meget??
Jeg føler stadig jeg må bruge meget kropssprog og f.eks. pege på glasset mens jeg spørger om han er tørstig, eller lave "løfte-bevægelser" mens jeg spørger om han vil op.
Er det unødvendigt? Forstår han det selvom han ikke nødvendigvis reagerer på det de første gange?
Det skal lige siges, at han - så vidt vides - ikke har nogle problemer med ørerne.
Tak!