Svar: Ferie, mad, sovevaner m.m.
23. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Katrine
Velkommen til, dejligt at høre at du efter at have fulgt med på sidelinien nu havde lyst til at stille dine egne spørgsmål og jeg skal forsøge at besvare det hele så godt jeg kan:o)
For det første så lyder det rigtig dejligt med en ferie, det bliver godt for jer at komme væk og opleve noget nyt. Det bliver naturligvis en anden måde at holde ferie på end I er vant til, når I kun er jer selv. Det er noget andet at rejse med et lille barn og det kræver planlægning, men det er også rigtig dejligt og du skal prøve at nyde det og lade være med at stresse for meget:o) Tænk på at der jo også bor børn i det land, som trives og har det godt...
Med hensyn til grød, så tænker jeg at det vil være udmærket at du har en pakke grødblanding med hjemmefra. Det skal bare blandes op med kogende vand og mon ikke du kan koge vand på værelset eller i lejligheden - hvordan I nu skal bo. Så har du altid mulighed for at give ham lidt at spise, hvis det skulle være nødvendigt og en enkelt pakke grød er der alligevel lidt portioner i og den fylder ikke så meget i kufferten. Og så naturligvis en lille skål til at blande det i.
Med hensyn til erstatning, så er det jo nok det, som fylder mest og ja, det ville være lettere hvis du ammede, men det kan ikke nytte noget at lade sig gå på af det. Nu får han flaske og han trives rigtig godt med det, men det betyder også at I er nødt til at medbringe modermælkserstatning til ham. I vil sandsynligvis godt kunne købe erstatning på rejsemålet, men det vil være en anden type... ikke at det behøver gøre noget, men hvis du vil være helt sikker så skal du medbringe erstatning hjemmefra.
Du kan overveje om det ikke ville være en god idé at medbringe Allomin 2 som pulver. En sådan pakke fylder ikke så meget og hvis du tager den ud af papæsken, så kan du måske bedre have nogle stykker. Du kan købe vand på flaske, koge det og blande det dernede... på den måde sparer du noget plads. Derudover har det jo også den fordel at det kan opblandes i koldt vand og således vil du kunne give din dreng lidt koldt mælk at drikke og ikke kun vand, hvis det er meget varmt.
Du kan købe en el-kogekande som kan rumme ca 2 kopper. Den fås ofte til billige penge i Kvickly, Bilka eller lignende steder. Du skal selvfølgelig have et stik med som kan bruges, da strømforholdende sikkert er anderledes end herhjemme, men det kan være en god ting at prioritere at tage med.
Med hensyn til kombivognen, så kan I godt medbringe den. Tal med flyselskabet om hvorvidt den skal checkes ind som bagage eller om I kan medbringe den hele vejen, ligesom hvis man f.eks. skal have en kørestol med. I skal være opmærksomme på at klapvogne under transport ofte tager skade.
Jeg synes derfor I skal undersøge mulighederne for at lege en vogn på hotellet hvor I skal bo. Hvis det er et børnevenligt sted, så er det måske muligt. Men en vogn er under alle omstændigheder svær at undvære, hvis I skal kunne bevæge jer væk fra hotellet eller lejligheden i længere tid. Det vil være dejligt for jeres dreng at kunne ligge og sove i en vogn og I kan lave noget imens. Måske kan han undvære liften og nøjes med at ligge på en madras i vognen? Han skal naturligvis spændes fast med en sele.
Med hensyn til tøj, så er det godt med tyndt bomuldstøj, gerne bukser med lidt lange ben og bluser eller bodystockings med lidt lange ærmer - simpelthen for at skåne hans hud mest muligt fra solens stråler. Også en sommerhat med solskygge både ved ansigtet og i nakken og over ørerne vil være rigtig godt. Tag noget vaskepulver med, en tørresnor og lidt tøjklemmer, så kan du vaske tøjet i håndvasken og det tørrer let i varmen. På den måde kan du lade være med at tage alt for meget med og mangler han så et eller andet, så kan i sikkert finde det billigt på rejsemålet.
Det må også anbefales at bruge solcreme. I følge kræftens bekæmpelse så er et højt faktortal ikke nødvendigvis udtryk for en mere effektiv beskyttelse. F.eks. stopper en faktor 50 kun 2 procent flere UV-stråler end en faktor 25, forudsat at der bruges tilstrækkeligt med solcreme. Det handler derfor om at bruge solcreme nok og problemet idag er, at vi danskere ofte kommer alt for lidt på og med alt for lang tid imellem påsmøringerne.
Samtidig tror mange, at når man bruger solcreme, kan man opholde sig i solen i længere tid. Den måde at tænke på er helt forkert. Det gælder om at være kortere og ikke længere tid i solen. Og helt små børn skal så vidt muligt slet ikke være i solen.
Men når det er sagt, så synes jeg du skal vælge en af de solcremer, som er velegnet til børn. De vil ofte have faktor 25 eller 30. Derudover vil det være en god idé at vælge en solcreme som har et højt vandindhold. Hvis den er olieret, så har huden sværere ved at ånde igennem. Du kan også se efter det der hedder en sunblocker.
Derudover skal du vælge en uden parfume og du skal se indholdsdeklarationen igennem og bevidst gå uden om de produkter som indeholder butylparaben og isobutylparaben. Du kan læse mere om parabener i min artikel omkring parabener som du finder her på siden.
Man kan også købe badetøj til børn med indbygget solfaktor. Om man kan få det helt ned i babystørrelse tør jeg ikke sige. Vær opmærksom på at man også kan købe en solskærm til at sætte på klapvognen...
I må gerne bade ham, men skal naturligvis igen medtænke at solens stråler reflekterer meget i vandet og at han derfor ikke må være for lang tid i vand og sol af gangen. Det handler om at bruge sin sunde fornuft og også fornemme, hvad han synes er rart og dejligt.
Det kan godt være svært nogle gange at finde tilbage til den gamle rytme, når man har holdt ferie, andre gange er det ikke noget problem. Forhåbentlig så kommer I hjem med fornyet energi og vil således også bedre kunne tackle, hvis det kræver lidt ekstra at få rutinerne på plads når I atter vender hjem.
I må gerne tage ham med ud at spise om aftenen, der er ikke noget ved at holde ferie på et værelse.. så I skal naturligvis nyde det og netop derfor er det nødvendigt at have en vogn til ham:o)
Med hensyn til Sebastians måde at falde i søvn på og det at spise, når han ligger i sin vogn, så er det sådan han er og det ændrer sig i takt med at han begynder at få mere rigtig mad. Du skal ikke være bekymret, det skal nok gå.
Med hensyn til at klare flyveturen, så er det jo rigtig godt, hvis I kan holde lidt gang i ham i lufthavnen, så han er træt, når I skal flyve og således sover det meste af tiden. Men ellers er der ikke så meget andet at gøre end at sidde med ham på skift og prøve at virke rolige og afslappede. Han spejler sig jo i jer og når han mærker at I har det godt, så har han det også godt.
Vær opmærksom på at han ikke kan udligne tryk i ørerne ligesom vi andre kan. Derfor vil det være rigtig godt, hvis han kan få noget at drikke, især når I lander. Det at få ham til at synke kan hjælpe på ørerne.
Og så til det sidste store spørgsmål: Hvad I skal have med...
Altså en lille el-kedel og et speciel stik, så I kan koge vand, som I køber på flaske.
Modermælkserstatning i pulverform, så det ikke fylder så meget i kufferten og nogle brikker, når I skal på tur og til flyveturen (I må tjekke om I må medbringe det). I kan jo ikke tage 10 liter mme med i brik...
En pakke grød, som skal blandes med kogt vand, så han kan få lidt grød en gang imellem.
Vaskepulver, tøjsnor og klemmer så I kan vaske hans tøj og således ikke behøver tage så meget med. Det tørrer let i solen og han er jo ligeglad med et par pletter.
Sommertøj, solhat, solcreme, badetøj osv. En skygge/parasol han kan ligge under og som kan sættes på vognen.
En vogn - medbringes eller lejes og så naturligvis et tæppe eller en meget tynd dyne som han kan sove med, have om sig. Et dynebetræk skærmer for solen om dagen og et tæppe kan være godt om natten, hvis der er køligt på grund af aircondition.
Bleer - de fylder rigtig meget, men det kan I købe dernede. Jeg kan se at Spies skriver at prisniveauet for Pampers i Hurghada ligger på ca 40 kr for 40 stk... Så medbring så I har til et par dage, så I lige har mulighed for at finde ud af hvor tingene købes osv.
Jeg tror jeg kom igennem det meste, ha en rigtig god rejse og pas godt på hinanden og nyd det nu! :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske