Svar: Søvn og mad igen - 2 mdr.
23. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Karen
Når man er 2 måneder gammel så er man meget selvstyrende. Det er derfor meget svært for dig at finde en fast plan og rytme, for børn i den alder sover og spiser meget fleksibelt, hvilket det jo et eller andet sted også skal have lov til.
Når det er sagt, så kan jeg dog også godt forstå at du synes det kunne være rart med lidt mere rutine og jeg er helt enig med dig i at det er uhensigtsmæssigt at give ham 50ml her og der og at det vil være godt at arbejde på at få ham til at tage en større mængde af gangen.
Gennemsnitligt så sal du regne med at børn på 2-3 måneder har behov for at sove 3-4 lure i løbet af dagen. Nogen står tidligt op og sover en morgenlur, andre tager den ekstra lur om aftenen og går så senere i seng. Dagslurene vil normalt vare ca 6 timer ialt og om natten vil barnet så sove 9-10 timer - ialt altså sove ca 15 timer i døgnet.
Du skal regne med at nogle af lurene vil være kortvarige og andre kan være længere. Det vil være rigtig godt hvis du kunne forsøge at arbejde på at mindst en af lurene varer et par timer, så han får en mere sammenhængende lur om dagen. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan køre ham en tur i barnevognen en gang dagligt og på den måde lære ham at sove et lidt længere stræk.
Ud over dette, så kan du godt, med den alder han har nu, begynde at indføre fast putteritual. Det vil sige en fast måde at putte ham på, men sut, sutteklud osv. Det hører f.eks. med til et putteritual, at han får mad, skiftes, får mad igen og så f.eks. puttes i en voksipose, duni-duo, slee-bee eller lignende - han kan også i stedet blive svøbt i et klæde, og så få sin sut og sin sutteklud og blive lagt ned at sove.
Netop det at blive svøbt hjælper ham til at holde sammen på sig selv og når man er sådan en nysgerrig lille en, der gerne vil følge med i hele verden og alt hvad der foregår omkring sig, så er det rigtig vigtigt at få hjælp til at lukke dette ude. Netop ved at svøbe ham, putte ham tæt, give ham en sut og en sutteklud og putte ham i barnevognen, under kalechen, så skærmer man ham og hjælper ham til at finde roen.
Prøv også når han begynder at røre på sig efter kun 20 minutter at se om du kan vugge ham lidt i vognen, ved at lægge hænderne på ham, give ham sutten igen hvis han har tabt den osv. kan få ham til at sove videre igen.
Han skal som udgangspunkt ikke være vågen i mere end højst et par timer af gangen. Nogle gange er børn i denne alder så nysgerrige, de vil så gerne opleve, og her er det vigtigt at man som forældre hjælper barnet med at finde ro, også selvom man måske ikke synes barnet viser signal om at have behov for at sove...
Da børn er så fleksible i denne alder, så laver jeg normalt ikke planer for dagen til børn på 2-3 måneder. Jeg tænker dog at du kan gå ud fra at han nogenlunde vil have behov for mad og søvn som dette:
Tidlig morgen: Flaske med mme
Tager en lille morgenlur, kort lur
Formiddag: Flaske med mme
Puttes til formiddagslur, ofte en lidt længere lur
Frokost: Flaske med mme
Puttes til middagslur, ofte den længste lur, men nogle gange er formiddagslur og middagslur også lige lange
Eftermiddag: Flaske med mme
Puttes til sen middagslur, ofte en kort lur
Aften: Flaske med mme
Puttes til natten
Sen aften: Flaske med mme
Nat: Evt. flaske med mme x 1
Som du kan se ud af dette så er der plads til 6-7 flasker, hvilket svarer til at han spiser ca hver 3½-4 time og derimellem sover han så sine små lure i løbet af dagen.
Jeg tænker at en nogen lunde fast rutine for dagen vil kunne hjælpe jer og at det er helt relevant at du forsøger at strække tiden imellem måltiderne, så han ikke spiser lidt og hele tiden, men lærer at spise en lidt større mængde af gangen.
Med hensyn til at begrænse hans vågentid om dagen, så skal du gøre det, hvis han er vågen i 3-4 timer i træk, men det er han jo umiddelbart ikke. At han er vågen i 1½-2 timer er helt normalt for hans alder og det skal han også have lov til. Han skal jo opleve og udvikles, bruge sig selv og lære verden omkring sig at kende, så han skal ikke sove hele dagen væk.
Et bud på en mere rigtig rytme vil først komme, når han begynder med skemaden, det vil sige mellem 4-6 måneders alderen. Her er det hensigtsmæssigt at skemaden gives til nogenlunde faste tider, ofte der hvor vi andre spiser (morgenmad, frokost og aftensmad) så barnet lærer at spise i forhold til familiens rytme. På dette tidspunkt ændrer søvnen sig også og barnet vil sove færre lure i løbet af dagen osv.
Med hensyn til at blive puttet kl 20, så afhænger dette helt af hvornår han begynder at kunne undvære sin sene eftermiddagslur. Så længe der er behov for den, så går børn ofte også lidt senere i seng, men når den begynder at kunne undværes, så går de i seng tidligere - ofte omkring 6 måneders alderen... så der er altså lige nogle måneder endnu:o)
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske