Svar: Skemad og modermælk
23. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Heidi
Tillykke med dine piger og tak for dit dejlige korte spørgsmål:o)
Det lyder som om at det går rigtig godt med skemaden hos jer og det er fint at du giver både grød og grøntsagsmos.
Som regel vil de fleste børn omkring 6 måneders alderen begynde med 3 måltider skemad og omkring 7 måneders alderen få 4 måltider skemad. Dette afhænger naturligvis af, hvor tidligt de er begyndt med skemad og hvor stor mængde de spiser hver gang.
Hvis dine piger således allerede nu er oppe på at kunne spise 1½ dl. grød eller mos af gangen, så synes jeg det vil være fint at give dem 1 dl. x 3 daglig i stedet. Dette fordi det så samtidig giver plads til mælk i maven efterfølgende og mælken er stadig meget vigtigt og skal udgøre største delen af deres indtag. Derfor vil det være rigtig godt at du fortsat tilbyder brystet efter et skemåltid og så må du gå ud fra at de tage imod hvis de har behov og siger fra, hvis de ikke behøver.
Gennemsnitligt vil det være helt normalt at bibeholde amning 5-6 gange dagligt helt frem mod 7 måneders alderen. Det vil sige at omkring 7 måneder trappes ned til ca 4-5 gange dagligt, mellem 8-9 måneder trappes yderligere ned til ca 3 gange dagligt og efter 10 måneder ammes ca 2 gange dagligt og dette bibeholdes frem til ca 12 måneders alderen.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke med dem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske