Svar: AD-dråber, gul allomin frem for blå allomin?
23. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Jeanne
I Danmark anbefaler man ACD dråber til børn der er født for tidligt. Fra 1 uge til 3 måneder gives ACD dråber der indenholder i alt 300 mikrogram A-vitamin (1000 IE ) 35 mg C-vitamin og 10 mikrogram D-vitamin (400IE) dagligt
Derudover anbefales det også nogle gange til børn som får mavekneb af de almindelige D-dråber. Jeg kan derfor ikke umiddelbart se nogen grund til at I ikke skulle kunne give jeres børn AD dråber, heller ikke selvom de får industriel skemad ved siden af.
Vitamin A er et fedtopløseligt vitamin, der findes i kosten specielt i lever, fisk, mælk og æg eller som beta-karoten, der findes i vegetabilske fødevarer, specielt i grøntsager og frugt med orange og mørke-grønne farver som gulerødder, tomat og spinat.
Spædbørn får først og fremmest deres vitamin A fra modermælk,
modermælkserstatning eller andre mælkeprodukter. Man ved at vitamin A er vigtigt for cellerne og arveanlæg og man ved også at det har betydning for immunforsvaret. Man ved desværre ikke hvor meget A vitamin, der er for meget, men man ved at hvis man får for meget, så kan det give alvorlige forgiftningssymptomer. Derfor anbefaler man jo f.eks. heller ikke levertran til børn mere... Især hos spædbørn er det usikkert hvor meget der skal til for at barnet får symptomer. Man anbefaler derfor at det daglige indtag til børn er 300 RE. En RE svarer til 1 μg retinol, 12 μg beta-karoten.
Præmature børn har et større behov for vitamin A, fordi de ved
fødslen har små leverdepoter. Det er derfor at anbefalingerne for dem de første måneder er anderledes.
Så hvad betyder så det... tja, prøv at se hvor stort A vitaminindholdet er i det produkt I får udleveret og så se om ikke I holder jer fint inden for den anbefalede mængde, også selvom jeres børn begynder på skemaden ved siden af.
Med hensyn til allomin, så er den gule allomin også fuldgyldig og derfor kan du sagtens bruge den. Du skal ikke bruge tilskudsblandinger bare fordi der står fra 4 måneder på pakken...
Din mælk vil helt automatisk nedsætte sig til det der er Viggas behov. Nogle kvinder kan fint amme i årevis og kun amme 1-2 gange dagligt, for andre betyder det at mælken går i stå. Jeg tænker dog at det jo også handler om hvad man har lyst til og hvor meget man gør for at bibeholde amningen den ene gang eller to, samtidig med at barnet jo også skal ville... Så teoretisk kan du sagtens amme 1-2 gange dagligt og din krop vil indstille sig på at det er behovet og så producere efter det:o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske