Svar: Søvn - hvor meget skal hun sove og være vågen
23. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Hej Dorte
Kort og præcist, dejligt :o)
Gennemsnitligt vil de fleste børn på 4 måneder have behov for at sove 3 lure i løbet af dagen. En formiddagslur, en middagslur og så en powernap sidst på dagen. Sammenlagt vil lurene om dagen udgøre ca 5 timer og om natten vil barnet sove ca 10 timer, naturligvis afbrudt af mad. Altså sammenlagt sover et 4 måneders barn ca 15 timer i døgnet.
Nogle børn vælger så at være mere vågne, det sover måske kun sammenlagt 4 timer, og andre sover så mere, sover måske 6 timer i løbet af dagen og så regulerer de nattesøvnen ind efter det, så det igen sammenlagt vil give ca 15 timers søvn i døgnet.
Det er også meget normalt at børn i 4 måneders alderen vil have en vågen periode om aftenen. De sover en sen eftermiddags- eller tidlig aftenlur og så er de vågen lige indtil forældrene også vil i seng. De spiser hyppigt om aftenen, og fylder sig ligesom op til natten, hvor de så sover et lidt længere stræk.
Andre børn går forholdsvis tidligt i seng og står så også tidligt op, men sådan må det være. Børn i 4 måneders alderen skal fortsat have lov til at være meget fleksible omkring deres søvn, men når det er sagt, så begynder man ofte netop i denne alder at kunne forvente lidt mere rytme og regelmæssighed og det bliver muligt at planlægge lidt mere...
Jeg håber dette er svar på dit spørgsmål, fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske