Svar: Min datter på 13 mdr. vil ikke spise
21. februar 2004
Alder:
13 mdr.
I 9-12 mdr. alderen grundlægges de fleste problemer om børns spisevaner. Mange børn vil i den alder knibe munden sammen fordi de selv ønsker at medvirke, som de nu motorisk er i stand til det. I den alder er barnet også interesseseret i at prøve noget nyt. Det er derfor vigtigt at man i den alder giver parnet ro til selv at prøve på at spise og tilbyder barnet så meget forskelligt som muligt.
Når barnet bliver over et år gammel, så vokser det ikke længere så hurtigt og interessen for nye madvarer er ikke særlig stor.
Det er stadigvæk vigtigt at jeres datter får mange med små måltider i løbet af dagen. Hun skal have mad som skal tygges, altså mad som I selv spiser. Du skriver at hun ikke får mellemmåltider. Men netop mellemmåltider er vigtige. Det er vigtigt at hun får den naturlige appetit igen. Hvis hun ligesom intet spiser i løbet af dagen, så er det som at faste og kroppen går ligesom "i dvale". Derfor er mellemmåltider vigtige. Det skal bare være gode og nærende måltider og ikke måltider fyldt med sukker.
En dagsplan kunne se sådan ud:
Morgen: Havregrød
Formiddag ½ bolle med ost, samt banan eller anden frugt
Frukost: Rugbrød med diverse pålæg samt tilbehør af diverse grønt (gulerod, ærter, majs, agurk, tomat, pebberfrugt)
Eftermiddag: Yoghurt med drys og bær eller anden frugt. ½ bolle med smør
Før aftensmad: En tallerken med diverse grønt (så du ikke behøver at bekymre dig over, hvor meget grønt der glider ned under selv aftensmåltidet9
Aften: Mad som I selv spiser og evt. lidt frugtgrød med mælk som dessert.
Af drikkevarer giver du hende mælk. Men max ½ liter dagligt incl den portion yoghurt hun f.eks. har fået eftermiddag. Derudover tilbyder du hende vand. Undgå de søde drikkevarer, som kan give en falsk mæthedsfølelse.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske